Tweeling voorlezen

A. Teerds-Gertenbach / 3 reacties

Vraag

Mijn kindjes (tweeling) van bijna 1,5 vinden boekjes lezen heel leuk. Na het eten lees ik voor uit de kinderbijbel. Zodra ze de kinderbijbel zien willen ze hem allebei hebben. Als ik ga voorlezen gaan ze huilen, want ze willen de Bijbel zelf vast houden om plaatjes te kijken. Maar ik heb maar één Bijbel en die moeten ze samen vast houden. Ik laat ze meekijken en ze mogen er ook wel aanzitten, maar ik wil ze ook iets vertellen.

Hoort dit bij de leeftijd en het feit dat het een tweeling is en in de fase zitten van het niet willen delen (“ik wil de bladzijde omslaan” of “ik wil de Bijbel vasthouden”). Om de beurt snappen ze nog niet. Moet ik het loslaten en ze gewoon naar de plaatjes laten kijken? Of om strijd te voorkomen allebei dezelfde Bijbel geven? Ik hoop dat u wat tips kunt geven, want het Bijbellezen is momenteel meer huilen dan dat het een leuk voorlees/leermoment is.

Antwoord

Het is mooi dat je je kinderen van bijna anderhalf jaar uit de kinderbijbel voorleest. Ze zijn nog jong. Het zal dan wel veel plaatjes kijken zijn, terwijl je -zoals je ook aangeeft- zelf op heel eenvoudige wijze erbij vertelt.

Het is heel herkenbaar dat beide kinderen hetzelfde willen. Delen begrijpen ze op deze leeftijd nog niet en het blijft soms jarenlang een moeizaam proces. Dat geldt voor een tweeling, maar dat geldt ook voor andere kinderen, zelfs al schelen ze wat meer in leeftijd. Ik vroeg aan een moeder, die zelf een tweeling heeft, hoe zij haar kinderen op deze leeftijd voorlas. Ze vertelde dat ze de tweeling allebei op schoot zette en het boek vóór de kinderen hield, zodat ze de plaatjes goed konden zien.
De strijd om het bladzijden omslaan en de Bijbel vasthouden herkende ze zeker, maar het was haar gewoonte om zélf het boek vast te houden en van die regel week ze zo min mogelijk af. De kinderen hadden ieder wel eigen boekjes, waarin ze ná het Bijbellezen, mochten bladeren.

De moeder van de tweeling gaf aan dat je natuurlijk wel eens aan allebei de kinderen hetzelfde boek of speelgoed kan geven, maar dat je daarmee moet oppassen. “Het eind is ervan zoek”, zei ze.

Ten slotte: je vraagt of je het los moet laten en ze gewoon naar de plaatjes moet laten kijken. Ik zou er inderdaad niet krampachtig mee omgaan. Lukt het nog niet om zo samen te lezen, dan kun je het beter uitstellen en het bij ‘samen plaatjes kijken’ houden. Als ze wat ouder zijn, begrijpen ze meer en zijn ze ook meer aanspreekbaar.

Ik wens je veel voorleesgenoegen toe!,
Mw. A. Teerds-Gertenbach

Tags in dit artikel:

opvoeding
3 reacties
juffiejuf
Allebei een deel geven van bijbels kartonnen boek om vast te houden van Laura Zwolferink tijdens het voorlezen?
Jedidjas
Hier ook een tweelingmoeder. De strijd om spullen kan soms erg groot zijn bij een tweeling. Soms hielp het idd ieder zelf iets te geven. Het is ook een idee om ze soms op aparte tijden naar bed te doen voor een middagslaapje, zodat ze even apart de aandacht krijgen met bv voorlezen of eens lekker rustig alleen kunnen spelen zonder dat er wat afgepakt wordt . Kunnen ze erg van genieten.( De strijd wordt vanzelf minder als ze kleuter zijn.)
Samanthi
Mijn kinderen, geen tweelingen, hadden dat evenzo, het is schipperen tussen eraan toegeven door twee dingen te geven of leren dat ze niet altijd alles kunnen hebben wat ze willen, makkelijk is het niet...
sterkte en wijsheid toegewenst