Wegen scheiden in kerkelijk opzicht

Ds. J. Westerink / 3 reacties

Vraag

Mijn echtgenote is van huis uit Christelijk Gereformeerd, ik ben Hervormd. Wij hebben samen belijdenis gedaan en zijn getrouwd in de Hervormde Kerk. Nu wil mijn vrouw terug naar de CGK, maar ik wil Hervormd blijven. Daarover zijn al lange en heftige conversaties/overwegingen/gebeden/gesprekken met ambtsdragers over gevoerd en na zeer lange en zware strijd hebben we besloten dat onze wegen in kerkelijk opzicht toch moeten scheiden. Dit wordt door ons beiden ervaren als een zeer groot en smartelijk verlies. Hoe kunnen wij als de Heere ons een kind wil schenken in de toekomst invulling geven aan de Heilige Doop?

Antwoord

Beste mensen,

Jullie schrijven -ik ga er tenminste van uit dat de brief namens jullie beiden geschreven is, al is hij allereerst van de kant van de man die Hervormd is en wil blijven- roept bij mij meer vragen op dan ik op grond van wat er in de brief staat, kan beantwoorden. Eén van de belangrijkste vragen staat aan het slot van de brief. Daar moeten jullie samen eerlijk voor Gods aangezicht antwoord op geven.

En verder? Naar ik afleid uit de brief hebben jullie voor het trouwen nadrukkelijk over het vraagstuk van de kerk gesproken. En jullie zijn er toen uitgekomen. Dat leid ik af uit het feit dat jullie samen in de Hervormde Kerk belijdenis hebben gedaan en er zijn getrouwd. Daarmee hebben jullie samen gezegd dat jullie binnen de Hervormde Kerk de Heere willen dienen en dat jullie ook je gezin -inclusief de kinderen wanneer de Heere die geeft- binnen die kerk willen brengen. Dat kon dus toen blijkbaar. Begrijp ik het goed dan is dat ook nog niet zo lang geleden? Wat is er nu veranderd? Zijn jullie verhuisd? Is er in de plaatselijke gemeente zoveel veranderd dat de vrouw zich daar niet meer thuisvoelt? Wat is dat voor gemeente? En hoe zit het met de CGK ter plaatse? Waarom wil de man niet mee daar naar toe? Is daar een principiële reden voor? Ik ken allerlei situaties waarvan ik eerlijk moet zeggen dat er wat de prediking betreft geen wezenlijk verschil is. Ik ken andere situaties waarin ik best moeite zou hebben met de plaatselijke CGK, zoals ik ook situaties ken waarin ik moeite zou hebben met de plaatselijke Hervormde gemeente.

Maar waar ik nu vooral mee zit, is dit. Voor jullie trouwen konden jullie het eens worden; waarom nu niet meer? Jullie zijn twee verschillende mensen. Maar jullie hebben beloofd voor Gods aangezicht om samen de weg te gaan. En nu gaan jullie op het belangrijkste punt van je leven allebei een verschillende weg. Al kunnen jullie elkaar dan bijstaan in alle dingen van het tijdelijke leven, in de dingen van het eeuwige leven kunnen jullie dat niet. Jullie horen niet dezelfde preken en kunnen daar dus niet over spreken met elkaar. En zo zou er veel meer te noemen zijn.

Ik zou hier best eens over door willen praten met jullie. Ik weet niet wat het advies dan tenslotte zou zijn. Ik weet wel dat ik in de loop der jaren als dominee wel vaker met een dergelijke kwestie in aanraking gekomen ben. En steeds nadrukkelijker is mijn advies geworden: allebei een eigen weg gaan is het slechtste wat je doen kunt. Dan ontbreekt de eenheid in je huwelijk op het meest wezenlijke punt.

Buig samen nog eens je knieën voor de Heere en herinner Hem aan Zijn belofte: God zal Zelf je Leidsman wezen; leren hoe je handelen en wandelen moet.

Ik wens jullie Gods samenbindende zegen toe,
Ds. J. Westerink

3 reacties
Pcrtje
Beste vraagstellers,
Enerzijds een ergernis die ik wil uiten, anderzijds een opmerking die jullie hopelijk een stukje verder kan helpen: waar gáát dit over? Ik heb al tig situaties om mij heen gezien waar de religieuze verschillen zo groot waren dat een verdere relatie niet mogelijk was, en jullie maken je druk om ofwel de CGK ofwel de hervormde kerk? De leerverschillen zijn nihil. De beste oplossing? Leg je erbij neer en geef de ander de zin óf ga op zoek naar een derde kerk.
Omega
Ds. Westerink wil hier graag met jullie verder over praten. Ik zou zeggen: neem zijn aanbod met beide handen aan.
John61
Vraagsteller: als jullie zaligheid er van af hing, hadden jullie helemaal gelijk. Je zaligheid hangt er echter niet van af en jullie helpen hiermee je geestelijke band en mogelijk ook je huwelijk om zeep. En dan nog over kinderen durven beginnen: schaam je. In onze geloofsbelijdenis belijden we Eén Algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen. Waarom er dan hier zo'n punt van maken met zulke desastreuze gevolgen? Denk je dat de Heere dat van je vraagt? Ds. Westerink heeft helemaal gelijk! Neem zijn uitnodiging aan en stop met elkaar en je huwelijk te gronde te richten, want dan is er 1 die lacht (de duvel) en die moet je dat niet gunnen. Als jullie toch deze heilloze en desastreuze weg gaan, mag ik hopen dat er geen kinderen komen (dat klinkt hard, maar meen ik oprecht). Verdeeldheid is geen goede basis voor een kind. Wees één in de Heere!