Philein en fileo

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik las laatst op Refoweb een interessante vraag over liefhebben. Dominee Schreuders gaf daar een heel helder en mooi antwoord op. Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen philein en fileo? Of zijn dit bepaalde vervoegingen in het Grieks? Welk woord komt in de Bijbel voor? En zijn er naast Johannes 5 en 21 nog meer Bijbelteksten te noemen waarbij één van genoemde aanduidingen wordt gebruikt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het verschil tussen philein en phileo is eigenlijk alleen van grammaticale aard. Philein is het complete werkwoord (liefhebben, voor kenners de infinitivus)  en phileo is: ik heb lief (de eerste persoon enkelvoud tegenwoordige tijd) van hetzelfde werkwoord. Zowel dit woord als het andere woord voor liefhebben (agapao) komt in het NT voor, maar niet met de verschillen die soms worden gesuggereerd en die in mijn vorige antwoord door mij zijn bestreden. Phileo vindt je bijvoorbeeld ook in 1 Korinthe 16:22 (over het liefhebben van Christus  en Johannes 11 : 3 en over het liefhebben door Christus van Lazarus). Ook in samenvoegingen zoals philadelphia (broederlijke liefde). De voorbeelden onderstrepen mijn mening van de vorige keer.

Hartelijke groeten,
Ds.  J. L. Schreuders , Urk

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

agapebijbelvertalingenGrieks