David vervloekt (2)

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

N.a.v. het antwoord van ds. H. Peet met als onderwerp “David vervloekt” zou ik wel eens willen weten wat hij in dit kader vindt van 1 Koningen 2:9.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lijkt me dat hier sprake is van een andere situatie dan in 2 Sam. 16. Als Simeï David vervloekt, is David op de vlucht voor Absalom. David bevindt zich dan in een situatie waarin het niet uit te sluiten is dat God hem daarin tegenkomt met Zijn veroordeling. David gaat dan ook niet voor eigen rechter spelen maar legt het in Gods handen. In 1 Kon. 2 is David gekomen aan het eind van zijn regeerperiode en zal het koningschap overgaan op Salomo. Die geeft hij een aantal laatste instructies. Hij vraagt zijn zoon alsnog op te treden tegen Simeï. Inmiddels is gebleken dat die voor zijn beurt gesproken heeft en op eigen gezag heeft gesproken, ja geprobeerd heeft om God voor zijn eigen karretje te spannen. Hij sprak niet namens God. De tijd heeft immers wel geleerd dat God niet tegen David streed maar juist voor hem en ook door de crisis van 2 Sam. 16 heen de troon van David in stand gehouden heeft.

Nu is dan ook zeker de tijd aangebroken om Simeï alsnog te straffen voor wat hij misdaan heeft. Zijn optreden is overtreding van het gebod in Ex. 22:28. Dat is nu duidelijk gebleken. Hij heeft misbruik gemaakt van Gods Naam. Nu is de tijd er dan ook rijp voor om hem zijn verdiende loon te geven. Iets wat David nu dan ook aan zijn zoon opdraagt. Ik zie dan ook geen spanning met mijn eerder gegeven antwoord.

Ik hoop dat ik zo duidelijk geweest ben.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht (Eben-Haëzer)
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

David