Omgaan met vloeken

B.S. van Groningen / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vloeken. Regelmatig hoor ik in de collegezaal of in de werkgroepen mensen vloeken. Ik vind dit erg, het doet mij pijn en ik vind het ergste dat ze de naam van de Heere ermee misbruiken. Ik weet echter niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik spreek deze mensen eigenlijk niet, de meesten ken ik niet eens en ik vind het moeilijk om te weten wat hierin dan mijn taak is. Moet ik ze dan zomaar aanspreken? Dat lijkt me echter niet echt de beste manier, omdat mensen dan vaak niet alleen zijn en zich aangevallen kunnen voelen. Hoe moet ik ermee omgaan? Is het mijn taak om wel wat te zeggen? Of hoeft dat niet bij mensen die je niet kent en ook nooit alleen spreekt. Ik worstel hier behoorlijk mee.

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Ik begrijp dat je met dit probleem worstelt, maar anderzijds hoef jij je niet volledig verantwoordelijk te voelen voor hun misbruik van Gods Naam. Dat bedoel ik niet om het probleem af te schuiven, maar wel om op een realistische wijze hiermee om te gaan. Een extra moeilijkheid is dat jij de meesten niet kent en ook niet spreekt. Wat ik zelf in de klas probeer uit te leggen is het volgende: Wanneer je in het algemeen hoort vloeken, op straat, in een winkel of zoals bij jou in de collegezaal ligt het niet direct op je weg om daar uitvoerig op in te gaan. Soms als men vloekt in groepsverband maak je het door je opmerking soms erger, omdat je niet weet hoe deze mensen qua karakter zijn. Het kan overdreven en arrogant overkomen.

Iets anders is het wanneer bijvoorbeeld iemand vlak naast je zit en dan Gods Naam lastert. Dan zou je voorzichtig kunnen zeggen: je doet me met deze opmerking zeer. Ook als je met iemand werkt, is er wellicht een mogelijkheid om hem/haar persoonlijk te spreken.

Ik begrijp dat jij spreekt over dezelfde situatie in de collegezaal. Eigenlijk geeft je zelf het antwoord al: aanspreken lijkt mij niet de beste manier.

Beste vriend/vriendin ik hoop dat je in deze situatie je weg vindt. Wat je altijd kan doen, is deze mensen in het gebed voor de Heere neerleggen en Hem vragen of het misbruik mag ophouden. Dit is zeker geen goedkoop antwoord, maar de Heere wil er ook om gebeden zijn. Want jij voelt de pijn en de Heere weet dat ook.

Heel veel sterkte en ik hoop dat Hij op jouw gebed verandering wil geven.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Ps. Mocht je niet tevreden zijn met het antwoord, reageer dan nog een keer.

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigevloeken
3 reacties
mistermicha
Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Ik zal deze tips meenemen.
Daniel
Mensen die vloeken staan meestal niet stil bij hetgeen ze op dat moment zeggen. In de hele wereld wordt veel gevloekt, daar kan ik niet veel aan doen, dat er dan omgeving gevloekt wordt is hier inherent aan. Ik hoor het wel, maar het kwetst me niet.
In de bijbel staat dat ik God 's naam niet ijdel mag gebruiken, er staat ook dat ik mijn vader en moeder moet eren, dat laatste zou ik graag doen, helaas zijn ze veel te vroeg overleden, Wel denk ik elke dag met dankbaarheid aan hen terug. Mijn lieve vader en moeder, door elke dag aan hen te denken eer ik ze ook.
Mensen van wie hun ouders nog leven beseffen vaak niet hoe veel waarde dat heeft, je vader en moeder nog in leven,
Mensen die vloeken beseffen ook niet wat ze doen, ze beseffen ook niet dat ze mensen daarmee kunnen kwetsen door God 's naam ijdel te gebruiken. Door mijn manier van leven kan ik misschien een kleine bijdrage leveren aan hoe mensen met respect voor elkaar veel prettiger door het leven gaan.
Ik kan niet op de barricaden staan en tegen iedereen in mijn omgeving de priemende vinger heffen en getuigen van de eeuwige en zaligmakende God. Dat heb ik ook nog nooit een dominee zien doen op bijvoorbeeld de grote markt of in de 'vogelaarwijken'.
Ja in de kerk met christenen onder zijn gehoor, wie ben ik om nog meer aandacht aan het vloeken te geven in de openbare ruimte. Het goede voorbeeld geven dat kan ik wel en goed voorbeeld doet goed volgen.
Het Leger des Heils getuigt wel in de openbare ruimte, je kunt er van denken wat je wilt, ze komen wel frank en vrij voor God uit en doen veel barmhartigs. Bij het Leger kunnen de verschoppelingen, verslaafden, daklozen en paupers terecht.
Daar heb ik respect voor, veel mensen denken met de kerst aan hulp aan minder bedeelden, het Leger doet dat het hele jaar
Als refo neem ik mijn pet diep af voor het Leger des Heils, misschien niet het goede geloof, ze hebben hun naasten wel lief. En ze getuigen van hun liefde voor God.
En ach vragensteller, die pijn die u voelt kan ook een inspiratie zijn door het goede voorbeeld te geven.
Omega
Mooi @Daniël. Ik ken iemand die quasi verheugd op een vloeker afloopt en zegt: "Ik hoor dat je christen bent. Wat mooi, ik ook." En zo lokt hij een gesprek uit om iets over Jezus te kunnen vertellen. Maar dat is wel iemand die voor niemand bang is en bepaald niet naar woorden hoeft te zoeken.