Zorgen om evangelische kerk

R. J. Jansen / Geen reacties

23-12-2014, 12:51

Vraag

Met de Kerst op komst heb ik een vraag die me erg bezig houdt. In onze (evangelische) kerk is een beweging aan de gang dat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken met het evangelie. Een goed streven vind ik, want ook mensen buiten de kerk dienen het Woord te horen en de mogelijkheid te krijgen om tot de Heere Jezus te komen. Ik ben (door onderdompeling) gedoopt en daarmee ook lid van deze kerk. Op de gemeentevergadering heb ik daarom ook ingestemd met het jaarthema: Jezus' Liefde leven, en doorgeven. De mensen zijn heel hartelijk, hebben veel voor elkaar over en we hebben echt een band, mede omdat ik vanaf het begin (tien jaar geleden) al bij deze kerk betrokken ben geweest. Er is ook een aantal ontwikkelingen waar ik me ernstig zorgen over maak. Met Kerstavond hebben we, om nieuwe mensen in de kerk te krijgen, een Christmas Experience. Dat is het kerstverhaal met authentieke boodschap in een modern jasje. Een spetterende Kerstervaring met toneel, film en live muziek. Met hits als:  “Leun op mij”, “All of me” en meer! Dit wil dus zeggen dat we een show krijgen met popsongs waarin een verhaal wordt verteld wat op het Kerstverhaal moet slaan, in plaats van een Kerstnachtdienst met het Kerstverhaal. Nu heb ik persoonlijk niets tegen theater, maar niet in de kerkdienst waar ik het Woord van God wil horen. De kans dat de Bijbel niet open gaat is heel erg groot, een preek is er ook niet. De Kerstcommissie heeft echt haar best gedaan. Ervoor gebeden en “gemerkt en gevoeld dat de Heilige Geest door hen heen werkte de afgelopen tijd, een fantastisch programma in elkaar is gedraaid en dat het een geweldig feest wordt.” Waar ik ook in de kerk tegenaan loop is de prediking op de 'gewone' zondag. Een spreker (we hebben geen vaste dominee) doet vaak een praatje en onderbouwt dat met bijbelteksten, die vaak buiten het verband van de tekst worden gebruikt. Ik had een keer een vraag of het woordje “alle” in de oorspronkelijke tekst stond. Volgens de spreker kon je uit Openbaring 5:9b namelijk beweren dat we geroepen zijn om iedereen het woord te brengen en dat de Heere Jezus nog niet terugkwam naar de aarde, omdat wij dat nog niet hadden gedaan aan ieder volk, iedere stam en elke taal (Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;). Op deze bewering bouwde hij zijn preek voort. Het was dus een belangrijke steunpilaar tijdens de preek. Toen ik hem na de dienst vroeg wat er in de oorspronkelijke tekst stond, kon hij me daarop geen antwoord geven. Hij spoorde me wel aan om het uit te zoeken. Het maakt me eigenlijk nog niet zozeer uit of het waar is wat de spreker beweerde, maar dat hij me geen antwoord kon geven op mijn vraag. Helemaal niets over de context kon uitleggen, maar wel met een vriendelijke glimlach me gedag zei. Deze ontwikkeling, dat sprekers niet weten wat er nu staat, teksten uit de context halen en geen antwoord hebben op mensen die vragen hebben om zo meer van het Woord te begrijpen, baart me zorgen. Dit is niet de enige spreker die geen antwoord weet op mijn vragen. Het is eerder een uitzondering als iemand een vraag wel kan beantwoorden. Of dit nu een vraag is over bijbelkennis, een pastorale vraag of iets anders, het antwoord blijft uit en er wordt eroverheen gepraat. Ik ben van plan mijn zorgen neer te leggen bij een oudste in een gesprek. Is er nog iets wat ik kan doen buiten dat? Kunt u de ontwikkelingen in de gemeente waar ik in zit typeren als bijbels of onbijbels? Waar baseert u dat op vanuit de schrift? En: hoe ga ik om met antwoorden dat het met de Geest van God is ingegeven en daarom dus oké is? Zijn daarvoor criteria? Ik hoop dat u wel een antwoord op mijn vragen hebt.


Antwoord

Beste vraagsteller,

De ontwikkelingen in jouw gemeente zijn helaas niet uniek. In veel evangelische gemeenten, of gevestigde kerken die door de evangelische beweging beïnvloed zijn, zijn deze ontwikkelingen aan de gang. Ik ben blij dat jij die dingen onder ogen ziet en daar niet mee kunt leven. Tegelijk heb ik met je te doen, omdat ik uit ervaring weet hoe moeilijk en eenzaam het kan zijn als je zo’n ontwikkeling ziet en ervoor waarschuwt, maar niet gehoord wordt… Het is goed dat je vraagt naar een Bijbelse onderbouwing van mijn standpunt, immers alleen op het Woord staan we onwankelbaar, alleen wat naar dat Woord is zal toekomst hebben (Jes.8:20). En dat kan wel de vrucht zijn van zo’n eenzame weg…dat je gedwongen wordt in het Woord te graven en leert om alleen te staan met het Woord.

Ten eerste heb je vragen bij de middelen die worden gebruikt om ongelovigen de kerk in te krijgen en daar de boodschap van het Evangelie met hen te delen. Daarbij worden de middelen kennelijk niet alleen gebruikt als ‘lokkertje’, maar vervangen ze zelfs de eigenlijke Woord-bediening. Het is maar de vorm, zeggen sommige mensen. Maar doet de vorm niets met de inhoud? Het is maar de vraag hoe veel van de betekenis van de geboorte van Christus wordt overgedragen door deze middelen. Hoeveel van de heiligheid van het Evangelie er nog overblijft. Wordt de God van hemel en aarde, zo niet verlaagt tot één van de vele entertainers die om aandacht vragen? En waar je vrijblijvend van kunt weg-zappen?

Deze tendens heeft het Woord van God tegen. Kijk maar naar hoe de apostelen te werk zijn gegaan in de verbreiding van het Evangelie. Ook in de Grieks-Romeinse cultuur van die dagen was de prediking van het Woord ‘dwaasheid’ (1 Kor. 1:21-23). Maar toch zijn ze gehoorzaam geweest aan de opdracht van Christus: “Gaat heen in de gehele wereld, predik het Evangelie alle kreaturen” (Markus 16:15). Was dat geen dwaze opdracht? Zo veel landen, zo veel culturen! En dan maar één vorm om al die mensen te bereiken? Het Woord preken aan alle schepselen die een ziel hebben en twee oren? Ja. Zo eenvoudig is het. Ongeacht hun cultuur, hun opleidingsniveau, hun welvaart; preken! Dat is de opdracht, dat is de volmacht, de autoriteit die de apostelen van Christus gekregen hebben. Als we dat doen staan we in Zijn gunst, onder Zijn zegen. Dan is er vrucht tot verheerlijking van Zijn Naam.

Het is grote hoogmoed als wij wijzer willen zijn dan Christus. Als wij denken dat Hij niet heeft gedacht aan de mensen in onze cultuur. Als we denken dat Zijn Woord te scherp, te moeilijk is voor de mensen van 2014. Denken de oudsten wijzer te zijn dan God? Maar “wie dan een vriend der wereld wil zijn, wordt een vijand van God” (Jak. 4:4b).

Weet je waar het ‘opleuken’ van het Evangelie op wijst? Dat degenen die zich daaraan overgeven zélf nooit smaak hebben gehad in het Evangelie. Dat de diepe blijdschap over de geboorte van de Heiland nooit in ons hart lag! Want als het de grootste vreugde is dat het Woord vlees geworden is, wat kan die blijde boodschap dan nog opleuken? Als wij de kracht van het Woord kennen, wat gunnen we dan een ander méér dan de kracht van het Woord zelf? Het opleuken van de boodschap is een zorgelijk teken dat de Heilige Geest nooit in ons heeft geopenbaard hoe groot, hoe heerlijk, hoe verblijdend het Evangelie is. Een gemeente die zich daaraan overgeeft, verraadt zichzelf. Laat daarmee zien dat de Heilige Geest Die leven geeft niet in haar midden is, maar dat ze zelf uit alle macht moet proberen om ‘leven’ te brengen. Maar waar het Brood des levens niet is, daar is alleen maar een fastfood-evangelie geleverd door de McChurch... en de Mac is héél ongezond...

Weet je wat er in de eerste gemeente aan de hand was? Daar durfden mensen zich niet zomaar bij de gemeente te voegen (Hand. 5:13). Waarom niet? Omdat de heiligheid van het Evangelie zo op die gelovigen lag en in hun leven naar voren kwam dat buitenstaanders heel goed zagen dat het geen zaak van entertainment was. Alleen waar het Evangelie, het Woord kracht deed en zondaren tot bekering kwamen, daar werden mannen en vrouwen aan de gemeente toegevoegd (Hand. 5:14). De gemeente hoefde dus zichzelf niet op te leuken om mensen te trekken, maar trok door de kracht van de Heilige Geest mensen aan die het te doen was om de kracht Gods tot zaligheid: het Evangelie van verzoening door Christus.

Ten tweede benoem jij de prediking in jullie gemeente als een ‘praatje’ waar wat losse Bijbelteksten bij gehaald worden. Dat is schokkend. Maar helaas is ook hierin jouw gemeente niet uniek.  Het grote gevaar van deze benadering is dat je de Bijbel alles kunt laten zeggen. Echt alles. Maar het Woord zelf wordt zo monddood gemaakt. Want wat de boodschap is, wordt dan niet bepaald door het Woord, maar door degene die het Woord misbruikt om zijn eigen opvattingen naar voren te brengen.

Bovendien is het gevaar groot dat de sprekers steeds positieve, fijne teksten nemen... en de moeilijke teksten, de teksten die ons als mens vernederen of in het vlees snijden, nooit aan bod komen... (terwijl alles wat God geopenbaard heeft ook gepreekt moet worden, zie Hand. 20:27, 1 Tim.4:1-5).

Daarom is het belangrijk dat er gepreekt wordt vanuit een Schriftgedeelte en het liefst nog elke week een stuk verder, een heel Bijbelboek door. De tekst moet in de context betekenis krijgen. Want niet wat de prediker wil zeggen is van belang, maar wat de levende God wil zeggen! En Zijn stem wordt niet gehoord, als de visie van een prediker met losse (halve) teksten wordt onderbouwd. Wij als predikers zijn alleen maar geroepen om een stem te zijn, door te geven wat de Heere zegt. Een voorganger uit de vervolgde kerk schreef eens: “wij preken om vergeten te worden.” Zo’n uitspraak heeft mijzelf heel wat te zeggen... maar leg deze uitspraak ook maar eens voor aan de sprekers die bij jullie komen om zichzelf te etaleren en niet het Woord te laten spreken...

Trouwens, lees zelf maar eens wat Paulus allemaal zegt over zijn prediking in 1 Kor. 1-2 en 2 Korinthe 2-5. Hoe komt in die hoofdstukken naar voren dat het hem niet te doen was om populariteit, om financieel gewin, om mensen aan zichzelf te binden, maar alleen om Christus te verhogen, bijvoorbeeld in 4:5 “wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus den Heere”!

Ten derde loop je aan tegen een gebrek aan openheid en verantwoording. Naar ik begrijp ga je met je vragen naar de sprekers of naar de oudsten van de gemeente toe. Dat is heel goed. De leiding van een gemeente moet zich altijd vanuit Gods Woord kunnen verantwoorden. Maar wanneer je op oprechte vragen, op gefundeerde bezwaren, het antwoord krijgt dat de Geest die zaken heeft ingegeven, dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Dan is er sprake van manipulatie, dan krijgt de gemeente zelfs sektarische neigingen. Want men geeft dat antwoord omdat er geen bijbelse onderbouwing te geven is. Men geeft dat antwoord met de bedoeling dat jij je mond dichthoudt. Want ja... wat kun jij er tegen in brengen? Wat moet je dan nog zeggen? Als jij komt met vragen vanuit het Woord, dan is het beroep op de Geest zelfs een poging om het Woord krachteloos te maken. En dat is nooit uit de Geest van God.

Het criterium is dat de Geest spreekt door het Woord. Nooit los van het Woord. De Geest leidt in al de waarheid, en in de schatten van Christus (Joh. 16:13-14). De Geest verwijst altijd naar en leidt altijd in de woorden van Christus (Joh. 14:26). Dat betekent dat zo’n antwoord van de oudsten een leugen is als het gaat over dingen die niet bijbels te onderbouwen zijn. Er kan wel een geest werkzaam zijn om de gemeente weg te leiden bij de Waarheid en om de gemeente los te weken van het Woord, maar dat is dan een geest uit de afgrond. Het belangrijkste werk van de Geest is, om zondaren te laten doorleven als een werkelijkheid in hun hart wat de betekenis is van het werk van Christus. Gebeurt dat nog wel in de gemeente? Worden zondaren overtuigd van hun verlorenheid en uitgedreven naar Christus? Of heeft in de gemeente iedereen “Jezus aangenomen” zonder het dodende en levendmakende werk van de Geest? Als het zo beleefd wordt, is de Geest van God al lang geweken. Geloof niet ieder beroep op de Geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn (1 Joh. 4:1).

Beste vriend(in), de ontwikkelingen in de gemeente waar jij toe behoort zijn zorgelijk. Zo zelfs dat ik me afvraag of er wel sprake is van een christelijke gemeente. Het is heel goed dat je nog een gesprek met de oudsten wilt aangaan, maar ik vrees dat het niet zal leiden tot andere inzichten. Het is overigens ook niet alleen een kwestie van inzichten. Het gaat er ten diepste om of de Geest door het Woord in de gemeente werkt om Christus te verheerlijken in zondaren. Maar als het Woord vertreden wordt, dan is de Geest van Christus, de Geest van heiligheid geweken. Tenzij de oudsten dat gaan inzien en zich daarover verootmoedigen, is er geen hoop voor deze gemeente.
 
Het leven is kort, de eeuwigheid is lang. Je hebt geen tijd voor een fastfood-evangelie en alle entertainment daar omheen. Daarmee kom je niet van je zonden af. In een McChurch kun je niet behouden worden. Bid daarom om een gemeente te mogen vinden waar het Woord regeert, waar Christus verkondigd wordt als de Gerechtigheid voor goddelozen en waar de Geest werkt om vijanden met God te verzoenen.

Ontvang een hartelijke groet van
Kand. R. J. Jansen

Tags in dit artikel:

evangelischKerst
Dit artikel is beantwoord door

R. J. Jansen

  • Geboortedatum:
    04-02-1987
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Scherpenisse
  • Status:
    Inactief
25 artikelen
R. J. Jansen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben moeder van een dochter die zo ontzettend veel energie kost, dat ik er zelf aan onder door ga. De buitenwereld merkt dit niet en we zien eruit als de gelukkigste moeder/dochter, maar het vreet a...
2 reacties
23-12-2016
Ik heb al meer dan twee jaar verkering met een erg lieve jongen. Hij heeft in het verleden te kampen gehad met een lichte vorm van seksverslaving. Hij keek naar schaars geklede vrouwen op internet en ...
11 reacties
23-12-2010
Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Hoe moet ik Spreuken 10:24 interpreteren? “Wat de goddeloze vreest, dat overkomt hem.” Ik worstel hiermee. Betekent het, dat als iemand die bewust zijn ...
Geen reacties
23-12-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering