Teveel TV kijken

Ds. C.G. Vreugdenhil / 3 reacties

Vraag

Zou het zo kunnen zijn dat als je veel naar allerlei tv-programma's kijkt (wel geoorloofde, soms wel drie keer in de week), dit je zou kunnen afhouden van het koninkrijk van God, dus van bekering, verandering, wedergeboorte, het geloof in de Heere Jezus Christus? Dit omdat ik weet dat het je zo leeg laat, maar het telkens weer doe en niet kan stoppen, terwijl het heel verkeerd aanvoelt. Het lijkt een soort verslaving, zo van: vanavond kan ik weer kijken, het fijnste van de dag! En als ik kijk, dan denk ik steeds: in deze tijd had ik zoveel andere, nuttige, dingen kunnen doen. Toch kan ik er niet mee stoppen.

Antwoord

Ik voel in je vraagstelling duidelijk aan dat je eigenlijk het antwoord wel weet, maar een bevestiging daar op wilt hebben. Ik denk inderdaad dat het zo vaak tv-kijken -nog afgezien van de programma’s die je bekijkt- je gewoon afhoudt van het Koninkrijk Gods. Je spendeert je tijd dan niet goed. Stille tijd en Bijbelstudie zouden je zeker niet zo leeg laten als je dat met een begerig hart doet.

Het blijkt voor jou zelfs een soort verslaving te zijn. Daar moet je echt van af. De allerbeste oplossing is dat je de tv de deur uit doet. Dan kun je er ook niet meer naar kijken. Mocht er iets belangrijks te zien zijn, doe je dat gewoon via je pc.

Je zult zien wat een opluchting dat geeft. Als je al de tijd die dan vrijkomt besteedt in het lezen van de Bijbel en het bezoeken van een goede bezinnende avond zo hier en daar, zul je zien dat de Heere dat zegent.

Ik wens je veel sterkte met het opvolgen van dit advies.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

afgodtvvrijetijdsbesteding
3 reacties
levensbron
Beste vragensteller, je zegt het zelf al, het voelt niet goed.
Moet je dan perse naar iets kijken wat niet goed voelt?
Nee het voelt niet goed,het voelt slecht.
Dat is wat de Heere van ons wil dat we het "goede "zoeken.
Je mag dagelijks bidden, "Heere wilt U mij het goede doen zien,als het kwade mij bij is".
Van ons zelf zijn we geneigd tot alle kwaad, maar als de Heere in je leven komt ,heb je er echt geen behoefte meer aan.
"Bidt en u zal gegeven worden,zoek en gij zult vinden ,klopt en u zal open gedaan worden."
En wees nou eerlijk WAT komt er op dat DING ,wat heeft het voor meerwaarde?
Vul het zelf maar in!

Van harte een gezegend "Christus feest" toegewenst,hij kwam voor jou en mij.
Je hoeft helemaal niet ver te bukken om Hem te aanbidden,want Hij lag in een kribbe(laag bij de grond)
levensbron
Ik vergat nog te vermelden dat Ds Vreugdenhil een goed en duidelijk antwoord heeft gegeven doe er je voordeel mee .

En.....Voor elk die in het duister dwaalt, verschaft deze Zon een helder Licht.

Groet
huibertus
misschien heb ik het mis maar de p.c lijkt mij gevaarlijker als de t.v

het aller gevaarlijks is het menselijk oog en dat geldt dagelijks met of zonder tv of pc

wijsheid toe gewenst met vr gr