Gestopt met daten

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds een week ben ik gestopt met het daten met een hele lieve jongen die ik via internet had leren kennen. We hebben zo'n twee maanden intensief contact gehad en elkaar zo'n zes keer ontmoet. Ik kreeg geen verliefde gevoelens voor hem, hoewel ik wel om hem begon te geven en hem heel erg lief vind. Van mezelf ben ik een enorme twijfelkont en het hele contact met hem bracht bij mij heel veel onzekerheid. Ik voel me ook snel minderwaardig. Dat gebeurde in het contact met hem dus ook. En daar werd ik niet gelukkiger van. Ik kon niet meer volledig mezelf zijn. Zo'n twee jaar geleden heb ik ook ongeveer een half jaar met een jongen contact gehad. Ook voor hem had ik geen duidelijke verliefde gevoelens, maar vond veel aan hem wel aantrekkelijk. Dat contact heb ik ook afgebroken omdat ik gek werd van mijn eigen onzekerheden en twijfels. Zouden het gewoon niet de juiste matches voor mij geweest zijn? Nu vraag ik me af of ik wel echt nog verliefd op een jongen kan worden of dat ik teveel eisen stel voor mezelf. De jongen waar ik twee maanden mee heb gedate zei dat ik niet zo aan mezelf moet twijfelen en dat de verliefdheid wel was gekomen in die twee maanden als ik hem echt heel leuk vond. Voor zichzelf had hij ook geen duidelijke verliefde gevoelens voor mij, maar voor hem was het duidelijk dat hij me erg leuk vond, zei hij. Die verliefdheid vond hij nogal puberaal en door dingen die hij in het verleden heeft meegemaakt, heeft hij er zich waarschijnlijk ook wel voor afgesloten. Misschien valt hier geen antwoord op te krijgen, maar ik vraag me af of ik nog wel verliefd kan worden. Of zal ik altijd de eeuwige twijfelaar blijven? Ik hoor vaker van mensen dat je het wel weet wanneer je de juiste tegenkomt. Ik vraag het me af.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Natuurlijk wéét je het wanneer je de juiste tegengekomen bent. Niet vooraf. Niet op het moment van ontmoeting. Maar na verloop van tijd kun je dat zeggen. Als je elkaar beter hebt leren kennen. Dat gaat niet altijd ‘vanzelf’ en al helemaal niet in een kort tijdsbestek waarin je elkaar nog amper hebt leren kennen. Liefde begint als een plant, die klein en teer begint, maar zelfs kan uitgroeien tot een sterke boom!

Of jij de eeuwige twijfelaar blijft? Tja, dat heb je zelf in de hand, denk ik. Als jij beren op de weg ziet (blijft zien), kun je verschillende dingen doen. Blijven zitten waar je zit (zonder je te verroeren), hard weglopen, erop af gaan, eromheen proberen te komen, enzovoort. Met andere woorden: je kunt je laten beheersen door angst, vluchten, uitdaging aangaan, een leerproces starten over ‘de tegenstander’... wat past bij jou?

Grootste valkuil is naar mijn idee meestal ‘de roze wolk’. Ofwel, de realiteit uit het oog verliezen. Dan wordt verwachting namelijk al snel teleurstelling, want roze wolken spatten door de (soms harde) realiteit uit elkaar!

Leer jezelf kennen! Stel jezelf vragen als: wat wil ik nu eigenlijk? Waar kan ik verliefd op worden (uiterlijk, gedrag, positie, leeftijd, enzovoort)? Wat verwacht ik van een relatie (in het algemeen)? Wat verwacht ik van déze jongen? En ook: wat wíl ik van mezelf geven? Wat kán ik van mezelf geven? Hoe kun je de ander gelukkig maken? Waarmee maak je iemand (en ook jezelf) blij?

Voor jou nog een ‘leerpunt’: waardoor ontstond je twijfel bij de jongens waar je over schrijft. Ging dat over hén, of over jóú? Waarschijnlijk beide, maar houd je eigen twijfels tegen het licht!

Na verloop van groei-in-relatie kun je misschien zeggen: “dit is de ware Jakob, met deze man wil ik mijn leven delen.” Waarbij gerust nog wel eens twijfel zal toeslaan. Maar dat is dan niet erg, want juist twijfel leert je om (pro-)actief te zijn, om te zoeken naar uitdagingen die je leven weer spannend en romantisch maken.

Liefde is geen eindpunt, iets dat statisch is. Maar een wérkwoord, want beide partners maken ook levensgroei door waarin zij zélf veranderen.

Tot slot: bij liefde hoort ook trouw en vertrouwen hebben in de ander! Ook dat gaat niet in één dag, maar kan een leven lang duren.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

datingtwijfelverliefdheid