Doop van de Heere Jezus

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Ik begrijp niet helemaal waarom de Heere Jezus gedoopt moest worden. Er staat in Matth. 3: "Aldus betaamt het ons de gerechtigheid te vervullen". Maar wat wordt daarmee bedoeld?

Antwoord

Je zou kunnen zeggen dat het zich laten dopen voor de Heere Jezus behoorde tot Zijn vernedering. Immers, Hij was geen zondaar die de afwassing van de zonden, die in de Doop afgebeeld en beloofd wordt, nodig had. Toch laat Hij zich dopen omdat het Hem betaamde om alle gerechtigheid te vervullen.

Het begrip gerechtigheid heeft alles te maken met de komst van het Koninkrijk van God in de Heere Jezus Christus. De komst van het Koninkrijk van God betekent de verlossing van de zonde door Christus. In dat kader staat ook dit begrip gerechtigheid. God laat Zijn gerechtigheid zien in de komst van Christus. Het is de verlossende gerechtigheid die God openbaart in Christus. Om die verlossende gerechtigheid in Christus te openbaren, laat Christus Zich dopen. Hij gaat aan de eisen van de wet voldoen, waar een zondaar volledig tekort schiet en schuldig staat. Hij neemt de schuld en de zonde op zich en laat zich beschuldigen alsof Hij de zondaar was.

Zo vervult Christus alle gerechtigheid en wordt het straks de boodschap van het Koninkrijk van God dat door de gerechtigheid die Christus verworven een zondaar volledig vrijgesproken wordt van schuld en straf en recht ontvangt
op het eeuwige leven.

Ds. H. Polinder

Lees meer artikelen over:

doop