Puberteit

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ons dochtertje kreeg met acht jaar al verdikking van haar tepels, beetje borstgroei. Nu is ze bijna negen en ik heb net ontdekt dat ze ook al okselhaar krijgt. Ze is rond de 1.50 en heeft schoenmaat 36. Is dit normaal op die leeftijd?

Antwoord

Beste vragensteller,

De puberteit begint bij meisjes met de lengteontwikkeling, daarna volgen de overige secundaire geslachtskenmerken.

Uw dochter zit, gezien haar leeftijd, qua voet- en lichaamslengte boven het gemiddelde. Daarnaast vertoont haar lichaam al secundaire geslachtskenmerken (borst- en okselhaarontwikkeling). Zij gaat dus vroeg de puberteit in (pubescere: “bedekt zijn met haar”). Dat is mijns inziens niet zorgelijk, hooguit lastig.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

beharingpuberteit
2 reacties
Marytje
Dit is niet zeldzaam.
Ik had hetzelfde op die leeftijd en was zelfs nog langer (170) en grotere schoenmaat (42).
Veel mensen schatten mij dan ook 16 jaar.
Op mijn 10e jaar was ik ook ongesteld. Dus waarschijnlijk zal dat bij uw dochter ook niet lang duren en zou het wel verstandig zijn om haar hierover al voor te lichten.
Zelf ben ik ook op mijn 9e jaar hierover voorgelicht en was blij dat toen ik ongesteld werd niet onwetend was.

U hoeft trouwens niet al te bang te zijn dat uw dochter maar 'doorgroeit'. Ik heb nog steeds dezelfde schoenmaat en ben in al die jaren erna 'maar' 8 cm langer geworden.
Marytje
Dan=Toen.

Ben nu dik over de 20:-)