Nooit meer bekeerd kunnen worden

Ds. C. Harinck / 2 reacties

Vraag

Heel graag zou ik een vraag stellen aan dominee C. Harinck. Een predikant preekte over Openbaring 5:4: “En ik weende zeer, dat niemand waardig gevonden was, om dat boek te openen.” Hij maakte de volgende toepassing: “Ik wil u een vraag stellen: weet u ervan dat er niemand was? Is er een moment in uw leven geweest dat u niet meer bekeerd kon worden?” Nu raak ik zelf in de knoop met deze vraag omdat ik dit moment niet kan vaststellen bij mezelf. Als op huisbezoek deze vraag gesteld zou worden, zou ik hier geen antwoord op kunnen geven. Wel dat er sprake was van grote vijandschap tegen God en ongeloof. Maar niet de wanhoop van het nooit meer bekeerd kunnen worden. Kunt u raad geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn van die uitdrukkingen in omloop die verklaring nodig hebben. Zij kunnen ook dikwijls de toets van Gods Woord niet doorstaan. Maar, vreemd genoeg, horen zij toch bij een degelijke bekering en moet je ze in de preek gebruiken om degelijk over te komen.

Allereerst kan de bedoeling zijn dat je niet meer ziet hoe je ooit nog bekeerd moet worden. Je hebt van alles geprobeerd en het is allemaal mislukt. Dat is een bijbelse gedachte. Een andere bedoeling is dat het zelfs van Gods kant ook niet meer mogelijk was. Tenminste, zo wil men dat het dan wordt beleefd. God kan van Zijn recht geen afstand doen en kan mij dus niet redden. Die gedachte is niet bijbels.

Het is een uitdrukking die op gespannen voet staat met Jezus´ woord: ”Wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God.” Niemand behoeft te wanhopen. God kan redden zonder Zijn rechtvaardigheid te krenken, want deze is in Christus voldaan. En de zondaar kan gered worden, omdat het offer van Christus de grootheid van onze zonden ver overtreft.

Ik denk dat de dienaar van het Evangelie meer over de laatste zaken moet spreken, dan over twijfelachtige uitdrukkingen zoals hierboven. Wanneer je bij Calvijn te rade gaat. lees je daar:  “Niemand zal zich tot God bekeren, die geen bevatting heeft van de grootheid van Gods barmhartigheid.”

Wanhoop drijft van God af en de hoop trekt ons naar Hem toe.

Gods zegen toegewenst,
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

degelijkwanhoop
2 reacties
juni
er is een heilzame wanhoop,die je pas achteraf ziet.
n stuk beleving,van onze kant,alles verzondigd nu is t verloren van mijn kant
maar juist het wonder,wat beleefd wordt,als de Heere opening schenkt,wat je niet meer verwacht.
vragensteller,alles wordt niet op een dag geleerd,

maar...als we t maar leren
tis wel voor beleving vatbaar
Antonia
Je zegt: ".. dat er sprake was van grote vijandschap tegen God en ongeloof. " Als je dit beleefd, verlies je toch alle hoop op zelfbehoud? Een heilzame wanhoop is dat je wanhoopt aan jezelf en niet aan de Heere. Ons eigen vlees wat samenspant met de duivel, proberen je aan de Heere te doen wanhopen. Het ongeloof gelooft niet wat God zegt: Wendt U naar Mij toe, wordt behouden. Het ongeloof brengt iemand in de wanhoop, God niet. Gelukkig dat Hij de banden van vijandschap en ongeloof verbreekt. Want dit kun je toch wel vaststellen bij zelf?