Prostaat en misbruik

drs. A.J. van den Noort / 10 reacties

Vraag

Ik heb misschien een ingewikkelde vraag, maar ik wil er erg graag antwoord op. Mijn opa heeft op het moment prostaatkanker. Enkele jaren geleden heeft hij mij ongeveer 1,5 jaar misbruikt (toen het begon was ik ongeveer 13 jaar, nu ben ik 18 jaar). In die tijd had hij vermoedelijk al een vergrote prostaat en misschien ook al prostaatkanker. Nu is mijn vraag: als je een vergrote prostaat hebt en/of prostaatkanker, gaan je seksuele gevoelens dan veranderen? Kan dit te maken hebben met het seksueel misbruik wat hij mij heeft gedaan? Hij doet altijd heel normaal tegen me. Soms vraag ik mij wel eens af of hij wel weet/door heeft wat hij met me heeft gedaan al die keren (die bijna niet meer te tellen zijn). Ik zorg ervoor dat ik nu nooit meer alleen naar hem toe ga of alleen bij hem ben. Daarom is het ook gestopt. Niemand weet er verder vanaf, alleen mijn vriend. Maar ik vraag me dus af of het gebeurde in relatie staat met een vergrote prostaat en/of prostaatkanker. Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje begrijpen en dat iemand antwoord kan geven.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat vreselijk wat je meegemaakt hebt. Goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt naar de je vriend toe.

Ik zie op het spreekuur vaak oudere mannen met prostaatklachten, met een vergrote prostaat of prostaatkanker. Vaak nemen seksuele gevoelens bij deze problematiek juist af. Het lijkt een beetje alsof je een excuus probeert te zoeken voor al datgene wat je opa bij je heeft aangericht. Wat hij gedaan heeft is NOOIT goed te keuren.

Ik zou je willen voorstellen om een keer naar je eigen huisarts te gaan om de gebeurtenissen uit het verleden te bespreken. Ook zou je tijdens dit consult kunnen bespreken -hoe lastig dit ook is- hoe je deze gebeurtenissen richting je opa/ouders eventueel bespreekbaar kunt maken.

Veel sterkte gewenst,
Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

prostaatseksueel misbruik
10 reacties
leene
Lieve vragenstelster. Houdt op met excuses te zoeken voor het misbruik. Ik snap het ook wel weer een beetje want je wil ergens weten wat iemand bezielde, waarom jou dit moest overkomen. Zoek hulp bij een professionele hulpverlener En nog wat...wat je opa heeft gedaan is strafbaar. Ook volgens de nederlandse wet.
Ik voelde me zo boos worden tijdens het lezen van je brief dat ik gelijk dacht.. openbaar maken aangifte doen. Laat hem er niet mee weg komen! Kom op zeg. wie weet ben je ook wel niet de enige die dit is overkomen.
Maar ik snap ook wel weer dat dit voor jou heel moeilijk kan zijn. Nogmaals zoek hulp... ik zou niet zomaar je ouders informeren zonder hulp van buitenaf. Daar kun je dan ook mee bespreken of je aangifte wil doen
drj
De meeste mensen die anderen misbruiken en/of mishandelen zijn slim genoeg om te weten dat dat nare gevolgen kan hebben.... voor henzelf. De anderen kunnen hen niets schelen, anders hadden ze dat niet gedaan.
Dat is een van de redenen dat hat zo lang duurt voor mensen die mishandeld of misbruikt werden dat melden: de dader gebruikt namelijk in veel gevallen manipulatie en is (dit klinkt tegenstrijdig) vaak extra vriendelijk tegen zijn slachtoffer, om een band op te bouwen zodat het slachtoffer uit loyaliteit (hij is mijn opa en doet heel normaal tegen me) zijn of haar mond houdt.

De raad van drs. van den Noort is juist.
Het is belangrijk dat je de zonden van je opa NIET geheim houdt binnen de familie en ook niet in zijn omgeving, omdat de kans groot is, dat jij niet zijn enige slachtoffer bent. Opa heeft vast meer kleindochters, nichtjes, buurmeisjes en andere kinderen in zijn omgeving die hij potentieel kan manipuleren. Alleen omdat jij het van de anderen niet weet, betekent niet dat het niet zo is (zie Bill Cosby). Door het zwijgen te doorbreken, kun je anderen voor dezelfde nare ervaringen redden. In het ergste geval heeft je moeder dit ook meegemaakt, maar dacht ze, dat hij wel van haar dochter af zou blijven... Maak niet dezelfde fout.

Bijna alle mannen boven de 60 krijgen prostaatkanker, die ontdekt kan worden als je ze maar goed genoeg onderzoekt. Slechts heel weinig mannen sterven er aan. Het is bijna de normale toestand van de heel oude prostaat. Maar aardige opa's met prostaatkanker willen het beste voor hun kleinkinderen. Jouw opa heeft alleen aan zichzelf gedacht en het maakte hem niets uit wat hij daarmee bij jou heeft aangericht. Je hoeft hem niet met medelijden en een normaal contact met zijn slachtoffer te belonen. Helaas is hij geen vriendelijke opa, die het slachtoffer werd van zijn prostaat. Hij is een roofdier, die jou als een prooi heeft beslopen en aangevallen. Een goede opa zou zijn leven willen opofferen om zijn kleinkinderen verdriet en leed te besparen.
Gerard314
Er is echt maar een uitweg, aangifte doen!
juni
vragensteller,alle sterkte toegewenst.
goede raad is duur.

erg goed en ook goed nagedacht van u,om zo,n vraag te stellen.
drs v Noort geeft u goede raad.

toch is voor iedere misbruikte heel verschillend,hoe de in vertrouwen genomen personen reageren.
u kan ook nog meer beschadigd worden.....
gaat u het aangeven,al is dat terecht,kunt u uw leven lang door beschadigd gaan worden.
de machtsmisbruik is zo groot!
u bent nog zo heel jong,lieve vragenstelster.
laat u nooit stuk maken als ,,men.. zal zeggen,,hoe durf je iets van je opa te zeggen,kijk maar naar je eigen zonde
of je zal het wel uitgedaagd hebben
of je klets slecht want opa of oom of vader is zo,n keurige man

zelfs de ouderling kan door moeder geroepen worden,dat de dochter zoiets zegt!!!en dan samen,moeder en ouderling[en]u verachten,u zeggen dat u noooit meer bekeerd kan worden en nog veel erger!
of voor de hele gemeente door de voorganger voor schud gezet te worden

zo kan ik wel een poosje doorgaan,over verschillende slachtoffertjes,die een ellende leven hebben gekregen,door in de fam. te praten,door aan te geven.of anders.
u kunt zelf uit de kerk nog neergezet worden!!!!!door mensen die ervan hebben gehoord!!!!
met uw huisarts praten,als u daar behoefte aan hebt is altijd goed.

de paar verschrikkelijke voorbeelden zijn niet van mensen die nergens aan doen!!!!!
en u bent al zo beschadigd.
neem uw vriend mee naar de dokter,ik hoop dat u samen gelukkig wordt,zonder de vreselijke naweeen van bovenstaande slachtoffers.
niet ieder slachtoffer durft meer te praten!!na hun aangeven.
zie een lotgenotengroep te spreken,wel en niet christelijk,dan hoort u van twee kanten,als u dat aankunt!
tis nl. vreselijk!
aan christelijk machtsmisbruik ga je stuK en die zijn er wat!!!!dat zou ik u willen besparen,als het kon.
kzou het zo erg vinden,als u helemaal alleen kwam te staan en de fam. kiest voor eigen eer en aanzien,en maakt u belachelijk!
ik zeg niet dat ze dat doen!maar de ervaring is van vele ,DAT het gebeurd!
alles aan de Heere vertellen,altijd doen vragensteller.
Hij Alleen is te vertrouwen
Jello
Lieve kind, wat heb jij vreselijk moeilijke dingen mee gemaakt en wat praat je desondanks nog respectvol, en zoekend naar begrip, richting de dader van zoveel pijn in jouw leven.

Je schrijft:
Hij doet altijd heel normaal tegen me. Soms vraag ik mij wel eens af of hij wel weet/door heeft wat hij met me heeft gedaan al die keren (die bijna niet meer te tellen zijn). Ik zorg ervoor dat ik nu nooit meer alleen naar hem toe ga of alleen bij hem ben. Daarom is het ook gestopt.

Lieve kind, weet je wat ik wel bijna zeker weet? Dat jouw opa nog maar al te goed weet wat hij met jou al die keren gedaan heeft. En dat hij heel goed door heeft dat jij DAAROM nu nooit meer alleen naar hem toe gaat of alleen bij hem bent. Dat het gestopt is, omdat hij weet dat jij hem DAAROM ontwijkt. En dat hij altijd normaal tegen jou doet, omdat hij DAARMEE jouw liefde en begrip en respect richting hem wil winnen en dat hij DAARMEE jou opnieuw misbruikt, door jou te laten zwijgen, en dat allemaal in zijn EIGEN belang. Net zoals het misbruik met jou vroeger in zijn EIGEN belang is geweest.

Lieve kind, jouw zwijgen, dat verdient jouw opa niet! Hij was volwassen, jouw opa notabene, die zijn kleinkind liefde had moeten schenken, bescherming, begrip en respect. Maar dat heeft hij niet gedaan, hij heeft bewust iets in jou kapot gemaakt! Ik voel de woede in me bruisen..... jouw opa is een gewetenloze schurk!!

Zoek hulp! Maar doe dat bij je huisarts, bij een therapeut of bij de politie.
Familie kan wel eens bitter tegenvallen, als je daar je verhaal gaat doen. En de kerk ook. Zij kunnen je des te meer beschadigen, met vrome woorden...

Wat heerlijk dat je een vriend mocht leren kennen, waar tegen je het wel kon vertellen. Dank God daarvoor! En ga alsjeblieft samen hulp zoeken!

Van harte sterkte toegewenst, we bidden voor je.
altijdwat
Dat je het hier gedeeld heb is al een reuze grote stap 1!
knap!
heel veel sterkte lief meisje / jongen.... wat je ook ga doen met deze ellende.
juni
vragenstelster
weet wat u doet,als u aan wilt geven.
dan kan u een leven te wachten staan,van verachting van eigen mensen.
niet alleen fam. maar ook kerkelijk
en zoiets houdt nooit op!

vraag aan de agent!ze weten het !

kwens voor u dat uw opa spijt heeft ,dan kan hij geholpen worden...

nu bent u belangrijk vragensteller,en ik hoop echt,dat u niet nog meer schade oploopt!
o, pas toch op
kort geleden iemand weggelopen,doordat ze door een ouderling in woorden.....terwijl de man die haar ...zo,n intense scho.............is.
en de ouderling ....gewoon haar dwong te zwijgen....

t is een wonder als je een goede persoon tegenkomt hoor!die naar u wil luisteren,zonder vernederen

melden of aangeven is nog verschil in,vragenstelster!

u bent zo bescheiden en voorzichtig vragenstelster,dat ik u alle leed wel wil voorkomen,wat niet kan!
nog eens extra sterkte en ik hoop dat de Hemel zich voor u opent!
drj
Juni,

uit je reactie merk ik dat je heel begaan bent met degene die dit heeft overleefd.
Je hebt ook gelijk, dat aangifte/de kerk informeren helaas niet altijd makkelijk is.
Een van de redenen is, dat veel mensen zelf boter op hun hoofd hebben, of onterecht denken, dat mensen die zo'n misdaad begaan naar buiten toe een soort griezels zijn. Ze kunnen zich dan niet voorstellen dat die "nette" man zoiets doet.

Aan de andere kant, vind ik, dat je dat aan de persoon zelf moet overlaten. Het belangrijkste is, dat ze er zelf goed mee omgaat en haar weg vind haar leven op een goede manier te leven.
Aangifte en de waarheid naar buiten brengen is iets dat nuttig kan zijn in het verwerkingsproces, maar je moet je er niet teveel van voorstellen in de zin van gerechtigheid. Het kan dus goed zijn voor het slachtoffer, maar het kan een slachtoffer ook juist terugwerpen in die rol en een hindernis zijn in het loslaten, omdat door rechtzaken en het verhaal steeds weer moeten vertellen het loslaten bemoeilijkt wordt. Wat in elk geval waardevol is, is dat je anderen voor deze ervaringen kunt bewaren.
drj
Bovendien, "als de opa spijt heeft" - hij had 3,5 jaar en ontelbare momenten de tijd om spijt te hebben. Hij had spijt kunnen hebben toen hij de eerste gedachte aan deze misdaad had.
Spijt is goedkoop. Zijn gedrag laat niets van spijt blijken. Als hij spijt had, was hij al met een molensteen om zijn nek in de rivier gesprongen bij wijze van spreken. Als hij spijt had, zou hij zich bij de kerkenraad zelf hebben aangegeven of bij de politie.

Alle misdadigers hebben "spijt" als ze voor de rechtbank staan. Spijt dat ze gepakt zijn.
AHHK76
Lieve vraagsteller,
Wat is dit allemaal moeilijk voor je! Goed dat je er met jouw vriend over praat en hier jouw vraag stelt.
Dieven zien er lang niet altijd uit als criminelen. Het zou veel makkelijk zijn, als ze herkenbaar waren. Zo ook mensen die misbruiken of mishandelen. Vaak zijn het hele aardige, gewone mensen. Soms zelfs hele vrome mensen en dat is juist extra pijnlijk! Dit maakt het bijna lastig om te geloven dat die mensen zulke dingen hebben gedaan. Dan heb je bijna het gevoel dat het niet waar is. Je kunt en wilt eigenlijk niet geloven dat deze opa jou dit heeft aangedaan....?! Toch durf je niet alleen naar hem toe. Dus dat bewijst dat het wel echt waar is!
Er worden hier allemaal adviezen gegeven van wat je nu moet doen. Wel of geen aangifte doen enz. De eerste stap is denk ik dat je (samen met jouw vriend) er met iemand anders over gaat praten. In het antwoord wordt gezegd dat je bijv. naar jouw huisarts kunt gaan. Ik weet niet hoe goed je die kent en vertrouwt. Het zou ook iemand anders kunnen zijn, als je daar meer vertrouwen in hebt. Misschien een hulpverlener of familielid of iemand van school/werk/kerk....?
Dan kun je samen met die persoon kijken of er verdere stappen gezet moeten worden. De reden om verdere stappen te doen en welke dat zijn, kunnen verschillend zijn: bijvoorbeeld:
- Dit kan nodig zijn voor jouw eigen verwerking
- Dit kan zijn om te voorkomen dat opa dit nu met andere kleinkinderen doet
- Dit kan nodig zijn om opa tot inkeer te brengen
Maar ik kan dit van een afstand niet beoordelen... Daarom is het handig als iemand dichtbij met jou mee denkt!
Het is heel spannend om er met anderen over te gaan praten. Daarom hoop en bid ik voor jou dat het mee zal vallen. Veel sterkte! Groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)