Ramadan en Suikerfeest (2)

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik was een beetje verbaasd over het antwoord, waaruit ik begreep dat een christen niet mag meedoen aan het suikerfeest. Ik lees in mijn bijbel dat Paulus zegt dat je aan afgoden gewijd offervlees rustig mag eten. Ik stel me zo voor dat hij dat zei tegen pas bekeerde christenen die gewetensbezwaren hadden om met hun vrienden van vroeger, die nog niet bekeerd waren, bepaalde 'heidense' offerfeesten mee te vieren. De ramadan kun je met die situatie toch heel goed vergelijken? Of zijn er volgens u verschillen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Als vervolg op mijn antwoord betreffend het suikerfeest wijs ik op 1 Kor. 10:20-21. Wanneer men niet wist dat iets aan de afgoden was geofferd, behoefde men niet bezwaard te zijn, want een afgod is niets. Maar als het wel bekend was, moest men zich daarvan onthouden.

Nu wil ik niet beweren dat het suikerfeest een offer aan de afgoden is, maar het heeft toch een plaats in het godsdienstig ritueel van de moslims. Daar heb ik bezwaar tegen. Door deelname eraan conformeer ik me ermee. Het is toch anders dan een verjaardagsfeest.

Met vriendelijke groet, ds H. Paul

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

islam