Informatieplicht van dominee

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Als een dominee (van een andere kerk dan waar ik zelf naar toe ga) informatie via iemand anders over mij heeft gekregen, is hij dan verplicht deze informatie met mij te delen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De reden dat je dit vraagt zal een specifieke achtergrond hebben. Zonder die uiteraard te kennen, zal ik proberen er iets over te zeggen.

Het lijkt me dat het voor een predikant noodzakelijk is wanneer hij tot een objectief oordeel wil komen hoor en wederhoor dient toe te passen. Wanneer dit niet heeft plaatsgevonden kan hiervan nooit sprake zijn en kan dat ook niet gegeven worden. Dit is een heel fundamenteel rechtsbeginsel en dit dient ook in de kerk te worden toegepast. Het al of niet behoren tot hetzelfde kerkgenootschap is hier niet van doorslaggevende betekenis. Zo nodig kan er eventueel een ambtsdrager uit je eigen kerk bij betrokken worden.

Als er sprake is van bepaalde beschuldigingen zal de beschuldigde de kans moeten krijgen zich te verweren. Maar dan zal hij ook moeten weten waartegen hij zich moet verweren. Dat lijkt me een open deur. Bovendien... als het je allemaal erg hoog zit, lijkt het me gewoon het beste dat je contact zoekt met de betreffende predikant en de kans grijpt jouw versie van het verhaal er naast te zetten. Nooit mag dat waarin jezelf nooit gekend bent, tegen je gebruikt worden. En bovendien: als iemand iets tegen je heeft, dan is de koninklijke weg het eerst met de betrokkene te bespreken!

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

Tags in dit artikel:

ambtsgeheimpredikant