Glaasje draaien

prof. dr. M.J. Paul / 10 reacties

Vraag

Waarom is glaasje draaien zo gevaarlijk en wordt gezegd dat je je dan openstelt voor boze geesten en dat je 'bezeten' kunt worden, omdat de duivel veel macht heeft. Maar de duivel is toch net zo goed in staat om iemand helemaal aan zich te binden wanneer je bijvoorbeeld verkeerde muziek draait? Is glaasje draaien erger, wanneer je het gewoon voor de lol doet, zoals wij op een schoolfeestje of op zaterdagavond bij iemand op de slaapkamer. Overigens voel ik wel een heel beklemmend sfeertje, dat is wel zo. Is dan de duivel werkelijk in het midden en heeft hij echt de kracht om de deur open te gooien? Ik ben heel nuchter, maar geloof niet meer zo dat het iedere keer toeval is als het licht plotseling uitgaat als we dat doen. Ik doe er niet meer aan mee, maar denk er nog wel vaak aan. Weet dat het heel verkeerd is, maar wil toch weleens weten wat dat geweest is, die enge sfeer en onverklaarbare dingen...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Glaasje draaien gebeurt met een ouija-bord en een omgekeerd glas. Op het bord staan “ja” en “nee”, de letters van het alfabet en de cijfers 0-9. Wanneer geesten aangeroepen worden, en een vraag gesteld wordt, gebeurt het vaak dat het glas beweegt en naar bepaalde letters en cijfers toegaat. Op die manier krijgt degene die een vraag stelt, antwoord op de vraag.

Hoe is het mogelijk dat het glas beweegt? Soms proberen mensen een verklaring te vinden in de sfeer van toeval, fraude of telepathische krachten. Gewoonlijk wordt echter een geest opgeroepen, bij voorkeur een goedgezinde of bekende geest. Maar wat voor geest is dat? Naar mijn overtuiging een demonische geest, die zich ook heel positief kan voordoen (als “een engel des lichts”). Daarmee komen we op een terrein dat God verboden heeft (bijv. Deut. 18:9-14). In allerlei gevallen komen er goede antwoorden wanneer iets gevraagd wordt over het verleden of de toekomst.  Daarom is het voor velen aantrekkelijk om zo een antwoord te krijgen.

Wat is het verschil met het draaien van verkeerde muziek? Uiteraard ga ik dat niet goedpraten, maar het luisteren naar die muziek is grotendeels passief; de gevolgen worden vaak erger als men bewust dit meer en meer doet. Bij glaasje draaien wordt echter actief een demon (boze geest) opgeroepen en dit heeft vaak heftiger gevolgen. De genoemde verschijnselen (licht uit en aan, deur open en dicht) zijn heel gebruikelijk en tonen aan dat er werkelijk een geestelijke macht aanwezig is.

Het is waar dat allerlei aanwezigen zich achteraf slechts iets herinneren als “spannend, voor de lol” of “beklemmend sfeertje”. Er zijn echter ook voorbeelden dat de sessie uit de hand liep door heftige manifestaties van de boze geest, zodat alle aanwezigen in grote angst wegrenden. Ook bij lichtere vormen zijn er helaas steeds weer mensen die diepgaand beïnvloed worden door de opgeroepen kwade machten. Zij ervaren angst en duisternis; ook depressies en zelfmoordneigingen kunnen het gevolg zijn. Nachtmerries en dwanggedachten kunnen iemand blijven achtervolgen. Niet altijd zijn de gevolgen direct zo heftig, negatief, maar als het oproepen fascinerend en boeiend is, kan ook een geestelijke binding ontstaan waardoor men het wil blijven doen.

Ogenschijnlijk minder erg kunnen de uitwerkingen op geestelijk gebied zijn: de interesse in de Bijbel neemt af, het gebed wordt moeizamer, en er komende toenemende geloofstwijfels. Soms ervaren mensen ook belemmeringen in het persoonlijk tot geloof komen, of komt men nooit tot zekerheid van het geloof.

 Van een meisje van 16 jaar hoorde ik dat zij zich bezig gehouden heeft met glaasje draaien en dergelijke, en dat zij grote problemen kreeg met de dagopeningen op school. Ze probeerde meestal het eerste uur te verzuimen om maar niet de bijbellezing en het gebed mee te hoeven maken. Ze reageerde lichamelijk heftig op zo’n dagopening.

Voor alle duidelijkheid: de uitwerkingen zijn verschillend, maar op de een of andere manier gaan velen hierdoor bij God vandaan en nooit naar Hem toe.

Meermalen is er –vooral bij jongeren– interesse om eens een sessie bij te wonen, uit nieuwsgierigheid. Laten we echter goed beseffen dat we hierdoor aan satan een legitieme mogelijkheid schenken om ons te beïnvloeden, want we zijn dan op zijn terrein gekomen.

Als we hieraan meegedaan hebben, ongeacht of we negatieve gevolgen hebben opgelopen, is het van belang dit voor God te belijden en om vergeving te vragen. “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spr. 28:13). Gelukkig zijn er veel voorbeelden bekend van mensen die het verkeerde beleden hebben, waarna bevrijding kwam van de negatieve verschijnselen.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occult
10 reacties
Antoinette
Goed antwoord zeg van Ds. Paul.
Belijd je zonden, en je zal vrij komen van die vervelende herinneringen.
Ik heb het vroeger zelf ook mee gedaan.
Gelukkig ben ik er niet ver in mee gegaan... maar toch je weet gewoon dat het fout is wat je doet. We hebben ook nog zoiets als een geweten... en dat begint op te spelen.

Goed dat je er hier een vraag over stelt!
vragensteller(ster)
hjrl
De HC noemt de mis een vervloekte afgoderij.
Ik ben op volwassen leeftijd de rkk binnen gegaan door het doopsel.
Ook eerste communie gedaan en ging naar de mis (wekelijks).

Is ook dat niet een occulte belasting?

Ik leef een zeer verdrietig leven. KOMT DAT DOOR DE MIS?
1Petrus4
Ook ik heb de afgoden gediend b.v. wereldse muziek - drugs - drank, maar geef niet toe aan de wanhoop, want dat is je overgeven aan de satan. Dat je een verdrietig leven leid kan met van alles temaken hebben, maar als jij breekt of gebroken hebt en berouw hebt van hetgeen je benoemt, dan denk ik dat je daar niet meer over in hoeft te zitten. Wel is het zo dat er een gebondenheid kan zijn aan de satan, die de satan zelf claimt, maar de Heere kan en wil het kwade ten goede doen keren! Maar dit vergt veel strijdlust! Zonder strijd geen overwinning! Hoop je enigszins geholpen te hebben? Mvg.
hjrl
Dankjewel Petrus, ik heb geen strijdlust meer. a) binnen de rk setting is huwelijk inhoudelijk stuk / b) kan de christelijke gemeente niet vinden / c)worstel met dezelfde handicap als de vriend van vragenstelster / d) ben er na 10 jaar zoeken en pproberen niet uit hoe om te gaan met echtgenote met huwelijk en vruchtbaarheid. Zielsbedroefd en moede.
1Petrus4
Misschien wil je verder mailen op evooned@gmail.com, ik sta er voor open, misschien dat je wat aan mij hebt, dat we al samen biddend de Heere de benauwdheden voorleggen en Hij die zou willen oplossen. En dat wil Hij, want dit is Zijn liefdeswerk, maar uit eigen ervaring weet ik dat er altijd een strijd blijft. Juist door de strijd wil de Heere zondaren aan Zijn voeten brengen, dus aan de ene kant is de strijd niet fijn voor het vlees, maar aan de andere kant; was er geen strijd, dan was er geen roepen tot de Zaligmaker. Hij zegt zelf, komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn. Dit geld voor onze strijd in en tegen de zonde, maar ook zeker zijn we welkom bij Hem met onze alledaagse benauwdheden en beslommeringen. Ik hoop dat je ingaat op mijn aanbod. Verwacht niets van mij, maar misschien wil de Heere mij nog als middel in Zijn hand gebruiken. Ik ben er toe geroepen om mijn naaste te dienen. Mvg.
refoweb
Misschien goed om je vraag aan een van onze deskundigen voor te leggen, hjrl. dat kan hier: http://refoweb.nl/p/83/stel-een-vraag-.html. Je vraag en het antwoord worden zo spoedig mogelijk gepubliceerd in deze rubriek.
hjrl
Dank je wel. Het is al eens aan Marijke Rots voorgelegd. Maar afstand en geld zijn een hindernis die niet te nemen is.
EVA
hjrl
Ga er mee naar Jezus zoek een gemeente die ook erkennen dat er een occulte belasting is (niet alle gemeente;s zijn hier mee bekend, en dat zeg ik zonder andere gemeente;s aftekraken)
Zodat ze daar voor je kunnen bidden en je kunnen vrijzetten van dit alles

Gods zegen wens ik je toe
arina29
hjrl
Ik geloof niet dat je occult belast kan zijn door de mis. Goed is het niet, maar je hebt je mijn inziens niet met duistere praktijken bezig gehouden. Toen dacht je waarschijnlijk ook dat het goed was. Ben je bang dat God je nu zo straft?. Ik krijg het gevoel dat heel je leven een opstapeling is van verdriet en problemen, om te zeggen dat je dan maar moet bidden is denk ik een beetje kort door de bocht. Al is dat altijd goed natuurlijk, maar er moet meer. Iemand die naar je luisterd kan al veel helpen. Is er geen domine waar je met je problemen heen kan gaan. Oplossingen zijn er soms niet zo snel, dat weet ik. Maar misschien wel tips om met dergelijke dingen om te gaan of te reageren. Je moet je vreselijk eenzaam en onbegrepen voelen. Ik hoop dat je vrienden heb, en dan bedoel ik echte vrienden bij wie je kan zijn zoals je bent. Praat alsjeblieft, blijf niet zo doortobben. Hee veel sterkte ik leef met je mee
Florianne
@ hjrl:

Ik sluit me bij arina29 aan. Probeer echt hulp te zoeken, ondanks de afstand. Als je verzekerd bent, kun je de hulp vaak vergoed krijgen. Het lijkt me voor jou erg nuttig. Maar bovenal: vertrouw in God!