Open Doors en SDOK

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen Open Doors en SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk). En zit er verschil in de achterban van beide organisaties? Ik ken namelijk wel Open Doors vanuit onze kerkelijke gemeente, maar niet SDOK.

Antwoord

Het gaat om dezelfde doelgroep: christenen die vanwege hun geloof in Jezus Christus, de Zaligmaker vervolgd worden.

Open Doors -ontstaan als gevolg van het werk van Anne van der Bijl die in 1955 naar Oost-Europa ging (later in een kevertje), vanaf 1965 naar China, Midden-Oosten, Afrika en  verdere uitbreiding- is een grote organisatie. Die in het eerst vooral door de evangelisch georiënteerde christenen werd gesteund en daarna gingen  ook andere groepen christenen Open Doors met gebed -en financieel- steunen. De reizen die gemaakt worden naar diverse landen is een gouden greep, zodat medechristenen zien wat het betekent om als christen van dag tot dag vervolgd te worden vanwege het geloof in God de Vader, in Jezus Christus en in God de Heilige Geest.

S(tichting) D(e)O(ndergrondse)K(erk) is ontstaan in de jaren zestig nadat ds. Richard Wurmbrand (na jaren gevangenschap in Roemenië) zijn verhaal van de verschrikkelijke vervolging van christenen in het Oostblok vertelde in het vrije Westen en later in o.a. Amerika. Als hij op zijn lichaam de gevolgen van de vervolging liet zien, werd het doodstil in de zaal! In Nederland (en later in vele andere landen, die nauw samenwerken) is er een stichting opgericht, hoofdzakelijk vanuit de brede gereformeerde gezindte en verwante kerken/groepen.

Beide stichtingen hebben contact met elkaar, zodat de krachten/het geld zo goed mogelijk besteed worden. De bewustwording van de christenen om te beseffen dat wij in vrijheid leven en medebroeders en -zusters vervolgd worden, krijgt veel aandacht, o.a. via gebedsgroepen en veel publiciteit over de nood waarin medegelovigen verkeren.

Open Doors is een veel grotere organisatie en dan de SDOK; de achterbannen overlappen elkaar wel wat, maar de stichtingen lopen elkaar niet voor de voeten. Richting overheid, politiek zijn er veel contacten.

Bid en geef aan deze stichtingen.
Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

christenvervolgingOpen Doors