Alverzoenend gesprek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoe ouder ik word, des te meer mensen ontmoet ik met een andere achtergrond. Ik heb vaak gesprekken met mensen over het geloof. Wat geloven zij en wat geloof ik nou echt? We zijn er dan ook over eens dat we beiden in God geloven. Alleen het verschil zit in, op welke manier belijden wij dit.

Nu ik er pas met iemand dieper op in ging, zei hij: “Mijn zonden zijn vergeven, omdat de Heere Jezus voor ons aan het kruis gestorven is.” Hij bedoelde hiermee dat een ieder als een vergeven zondaar op de wereld komt. Niemand heeft dus zonden. Hier ben ik het niet mee eens. Mijn mening is dat je zonden vergeven moeten worden. De Heere Jezus is aan het kruis gestorven voor mensen die de bekering van noden hebben. Je bent dus niet per definitie bekeerd. Hij dacht hier dus anders over.

Dat iemand dit gelooft vind ik een ernstige zaak. Natuurlijk kunnen er verschillen zijn in bepaalde opvattingen, maar dit vind ik een wezenlijke zaak. Iemand die zegt dat hij toch wel bekeerd is zonder dat hij er iets voor gedaan heeft. Mijn vraag is daarom ook: Hoe kun je aan iemand uitleggen dat door het sterven van de Heere Jezus aan het kruis, niet al onze zonden vergeven zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Al onze zonden zijn wel zeker vergeven door het offer van Christus en daar hoeft door ons niets meer voor gedaan te worden. Alles is al gedaan door dat ene offer. Daar moet wel bij gezegd: alverzoening of algemene verzoening komt in de Bijbel niet voor. Het komt dus aan op een persoonlijk, waarzaligmakend geloof. En dat is niet het geloof van de duivel. Die gelooft ook dat God bestaat en dat Jezus voor zondaren gestorven is. Maar hij siddert daar voor (Jacobus 2:19). Het gaat dus om persoonlijke levendmaking en heiliging, want zonder dat is er van geloof geen sprake. Wie zegt te geloven, maar er niet naar verlangt om heilig te leven voor God, is een huichelaar. Dat we helaas zo weinig terecht brengen van onze heiliging zal waar zijn...

Zie verder de tag 'Alverzoening' en onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/18507/spurgeon-en-algemene-verzoening

www.refoweb.nl/vragenrubriek/26284/heiliging-uitleggen

Redactie Vragenrubriek