Afscheiding

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb overmatig witte afscheiding uit mijn vagina. Dit is dus heel normaal, maar vervelend. Hiervoor ben ik naar de dokter gegaan en er is een kweek afgenomen. Daar zijn geen bijzondere zaken uitgekomen. Er kan hier verder niets aan gedaan worden. Het is alleen heel vervelend gevoel. Heeft u misschien tips om er toch iets aan te doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De vaginale afscheiding kan per tijd variëren. Van invloed zijn onder andere: leeftijd, fase van de menstruele cyclus en hormoongebruik. Bij een aantal vrouwen vind je geen microbiologische verklaring (ongeveer 30 procent). Bij deze groep behoor jij blijkbaar. Ik heb maar een tip: heb geduld, meestal verdwijnt de klacht alsnog vanzelf.

Je kunt meer informatie vinden op: www.thuisarts.nl

Vriendelijke groet,
A. Meijer

2 reacties
Nen
Hoi vraagstelster, alleen maar katoenen onderbroeken dragen en zo min mogelijk (liefst niet meer) inlegkruisjes. Zo nodig een schone onderbroek aan. Maar al dat plastic (inlegkruisje) en synthetische stoffen (niet-katoenen onderbroeken) komen 'het klimaat' in de vagina niet ten goede.
hansa
Heel goede tips van Nen. Wat wel het ‘klimaat’ van de vagina ten goede komt is zo nu en dan deppen met een zurige instantie, yoghurt of karnemelk. En gebruik vooral geen zeep bij de vagina, maar dat wist je misschien al.