Moeilijke Dankdag

Ds. W. Pieters / 3 reacties

Vraag

Vandaag is het dankdag, maar er zijn zoveel problemen in ons gezin. Ik kan alleen maar huilen om alles wat ons is overkomen. Hoe kun je zo dankdag houden? Ik worstel hier ook mee voor Gods aangezicht en zat met een hart vol smart in de kerk op dankdag.

Antwoord

Wanneer een noodsituatie mij totaal onbekend is, is het mij niet mogelijk om gericht pastoraal antwoord te geven. Wel zou ik dan algemeenheden kunnen schrijven. En dat doen we als predikanten misschien wel te vaak...

Ik vond het bij het lezen van die noodschreeuw echter niet gepast om dit te doen - het gevaar was volgens mij nu dat ik bezig zou zijn als de vrienden van Job. Zij kwamen om te troosten, maar het beste wat ze hadden kunnen doen, was niet praten, maar luisteren.

Het medium van internet of Refoweb is eigenlijk niet zo geschikt om op zo’n persoonlijke roep wezenlijk in te gaan. Daarom koos ik er voor  -mede omdat de vraag bij mij pas op dankdagmorgen binnenkwam net voordat ik op het punt stond om in Vaassen te gaan preken (drie keer moest / mocht ik voorgaan)- om de juiste richting kort aan te duiden die uiteindelijk kan leiden tot een wonderlijke dankdag: Gods VRIJ ONTFERMEN.

Ds. W. Pieters

Naschrift redactie: ds. Pieters stuurde deze Powerpoint / PDF mee.

Tags in dit artikel:

Biddag-Dankdag
3 reacties
juni
vragensteller,
in deze koude harde tijd leven wij.
al huilt u uw hart eruit,dan ben ik bang,dat u alleen te horen krijgt, heeft zo moeten zijn
niks anders verdiend,
je zal wel ergens gezondigd hebben anders...
zo kan ik ellen lang doorgaan

ach verwacht het toch nooit van de antw. van refoweb
maar alleen van de Heere Zelf
val Hem maar te voet,met al uw verdriet.
het is toch voor ons een wonder,dat we ondanks alle ellende,zelf niet omgekomen zijn?

we kunnen toch niet anders,dan schuld met schuld vermeren t/o de Heere?
die ons nog eten,drinken en onderdak schenkt?
alle pijn in het leven,is toch om ons alleen op Hem te werpen?

zou toch en wonder zijn,als we oprechte smart over onze zonde hebben?
dan zou het en echte dankdag kunnen zijn,voor ieder die niks meer verdient heeft,toch?

van ds. Pieters anw. zeg ik niets,vragensteller.ds. bedoelt het goed.]

maar uw teleurstelling begrijp ik prima,maar dat is nu de bittere werkelijkheid,van uw medemensen[bedoel niet de ds.] ,om geen bemoediging of wat u er ook van heeft verwacht,te geven.

Hij Alleen en anders geen,als u daar vanuit gaat,valt er niks meer tegen.

dat is de Beste om met uw hart vol smart , Hem te voet te vallen en op te leunen en steunen.

ik wens dat Hij uw hart komt te troosten,
al zit het straks vol littekens
toch en echte dankdag toegewenst,vragensteller
lydian
Beste vraagstellers,

Ik begrijp hoe moeilijk het kan zij in het leven, en vaak kunnen wij teleurgesteld zijn in mensen
Maar ik geloof toch dat het niet onmogelijk is om dankdag te houden onder moeilijke omstandigheden,
Daarom ter bemoediging een stukje uit habakuk 3

Al zal de vijgenboom niet in bloei staan
En er geen vruchtaan de wijnstok zijn,
Almzal de opbrengst van de olijfboom tegenvallen
En zullen de velden geen voedsel voortbrengen
Al zal het kleinvee uit de kooi verdwenen zijn
En er geen rund in de stallen over zijn-

Ik zal dan toch in de Heere van vreugde opspringen,
Mij verheugen in de God van mijn heil.
De Heere Heere is mijn kracht,
Hij maakt mijn voeten als die van de hinden
En Hij doet mij treden op mijn hoogten.

Ziende op Hem en niet op de omstandigheden, veel sterkte en Gods nabijheid toegewenst!
Samanthi
@Lidian
Een mooie aanvulling

Ik begrijp de terughoudendheid van ds Pieters, misschien kun je een persoonlijke brief sturen, dan kunnen jullie gericht praten.