Kinderen adopteren

Ds. E. Gouda / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag waar ik al lang over na zit te denken. Ik weet ook niet goed hoe ik hem stellen moet, omdat ik niemand wil kwetsen. Als een getrouwd stel ongewenst kinderloos is en geen IVF wil omdat ze dat tegen Gods wil in vinden gaan, mogen ze dan wel besluiten om een kind te adopteren? Uit de antwoorden die ik op Refoweb lees begrijp ik dat adoptie wel mag, maar dan omzeil je toch ook Gods wil? Als God vindt dat je kinderloos moet blijven, dan heeft Hij daar toch zijn redenen voor? Is adoptie dan toch wel geoorloofd om op deze manier toch kinderen te nemen (in plaats van te ontvangen)?

Antwoord

Beste vragensteller,

God leidt het leven van ons mensen. Van jou en mij. Hij brengt mensen samen om (soms) een huwelijk aan te gaan. En als echtpaar hopen man en vrouw op de kinderzegen. Toch worden niet alle kinderwensen, of liever gebeden om een kind, vervuld. Soms moet een echtpaar langere tijd wachten. Izak en Rebekka hebben samen intens gebeden en twintig jaar lang op een kind moeten wachten. God verhoorde hun gebeden. En Hij gaf hun de kinderzegen. God opent en sluit de baarmoeder. In onze tijd is de medische kennis en kunde behoorlijk toegenomen. Hierdoor kunnen ouders ook langs een niet-natuurlijke weg kinderen ontvangen, zoals in je voorbeeld over IVF. Een echtpaar kan om principiële redenen besluiten om geen IVF te nemen, omdat men van mening is dat dit indruist tegen Gods Woord.

Wanneer echter IVF uitgesloten is, dan betekent dit niet automatisch dat daarmee andere wegen afgesloten en uitgesloten zijn. Er zijn meer denkbare opties, zowel medisch als ethisch. Adoptie of pleegouderschap vat ik onder het kopje ethisch. Het ontvangen van een eigen biologisch kind is niet vanzelfsprekend. Hetzelfde geldt voor het adopteren van een kind. Dat is allereerst een zaak van gebed. Een zaak tussen de Heere en tussen een echtpaar. Wanneer we geloven dat God ons leven leidt, dan mogen we ook geloven dat God in deze weg op Zijn wijze voorziet. Bedenk dat echt niet iedereen zomaar voor een adoptiekind in aanmerking komt. Daar komt heel wat bij kijken en daar gaat ook heel wat aan vooraf. Als echtpaar mag je ook dit in de handen van de Heere leggen en vragen naar Zijn wil met en over ons leven. Mogen wij (nog) een eigen biologisch kind? Mogen wij een adoptiekind? Of... vul maar aan en in.

Er zijn echtparen die geloven dat de Heere aan hen eigen kinderen heeft onthouden, maar toch tot adoptie overgaan. Het omgekeerde komt ook voor dat mensen niet overgaan tot adoptie. Er zijn mensen die een andere levenstaak van de Heere krijgen en hun huis en hart openstellen voor eenzamen, voor gehandicapte kinderen en voor mensen die op 'adem' moeten komen. Er zijn ook echtparen die eigen biologische kinderen hebben ontvangen en daarnaast ook tot adoptie overgaan of een pleegouderschap op zich nemen. In dit alles geldt: de wil des HEEREN geschiede. Dat is een zaak van gebed. Tussen de Heere en een echtpaar al dan niet met kinderen. Maar mag je dan wel adopteren? De Schrift wijst adoptie niet af. Bedenk dat adoptie in de eerste plaats het welzijn van het kind moet beogen. Daarom kun je nooit zomaar tot adoptie overgaan.

Samenvattend: we kunnen niet voor een ander besluiten. Zeker niet als we hier niet in gekend worden. Een lege kinderkamer brengt de nodige tranen en vragen met zich mee. Een echtpaar zal dit biddend bij God brengen en vragen om Zijn heilige wil over hun leven en Zijn weg met hen door het leven.

Aan jou tenslotte een vraag: Ben jij al geadopteerd tot kind van God? In Efeze 1:5 spreekt de apostel over geestelijke adoptie: "Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, naar het welbehagen van Zijn wil."

Met vriendelijke groet,
Ds. E. Gouda, Nieuw-Lekkerland

PS. Een tweetal boekjes onder redactie van W. Visser die je verder op weg kunnen helpen zijn: 1. "Kinderloosheid" en 2. "Adoptie" (uitgegeven bij De Banier).

Lees meer artikelen over:

adoptiekinderlooskinderwens
1 reactie
Race406
@Vraagsteller: Het geen kinderen van jezelf kunnen krijgen, daarmee kan God toch ook jouw weg zo leiden dat je adoptie-/pleegkinderen mag opvoeden en tot Jezus mag brengen? Geen eigen kinderen kunnen krijgen betekent niet per definitie dat God nu eenmaal wil dat je samen blijft zonder kinderen. Ik weet niet waar je die overtuiging weg hebt, maar het klopt dus niet!
Het KAN zijn dat God wil dat mensen samen blijven, maar het kan ook zijn dat God adoptie-/pleegkinderen op je weg brengt. Hij zal mensen Zelf wel duidelijk maken wat Zijn weg is, dat hoeven wij zelf niet in te vullen.