Preken in eigen kerkverband

Ds. J. Roosenbrand / 3 reacties

Vraag

De bijbelse opdracht is "predik het evangelie aan alle creaturen." Hoe kunnen dominees voldoen aan deze eis als ze alleen in hun eigen kerkverband preken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Deze opdracht is niet alleen voor dominees. Niemand kan overal verkondigen. De kerk is wereldwijd en iedereen is op zijn of haar eigen plek geroepen tot getuigenis. Verder: erediensten zijn openbare bijeenkomsten die openstaan voor iedereen. Of het evangelie door iedereen gehoord wordt is niet de verantwoordelijkheid van predikanten. Tot slot: wanneer alle dominees in verschillende kerkverbanden preken is het probleem niet opgelost. Daar is het evangelie namelijk al verkondigd door anderen. Het zou wel goed zijn als predikanten en andere gelovigen meer werken en getuigen buiten de muren van de kerk.

Met vriendelijke groet,

Ds. H. J. Roosenbrand

Lees meer artikelen over:

kerkverbandpreek
3 reacties
Justinus
Een antwoord waar ik het hartgrondig mee eens ben. De kerk naar binnen is belangrijk, naar buiten is minstens zo belangrijk.
machiels
Je kunt de Bijbel ook te letterlijk nemen!
MUS
lekker nuchter antwoord!
Als aanvulling daarop wil ik zeggen dat wanneer voorgangers zich niet meer laten hinderen door kerkmuren dat een getuigenis naar de wereld zou zijn. Jezus bad: 'Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.' Joh. 17:21

Hoe voldoe jij aan deze eis?