Hechtingsprobleem

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

In het verleden heb ik een moeilijke periode doorgemaakt als het ging om een relatie. Ik hield erg veel van iemand, maar kon er niet achterkomen of dat ook van zijn kant zo was. Hierdoor ben ik erg onzeker geworden en heb ik wellicht een negatief zelfbeeld ontwikkeld. Sinds ik deze persoon niet meer ontmoet, dacht ik dat het beter zou gaan. Ik merk dat ik nog steeds moeite heb om me te hechten aan mensen. Ik heb moeite met het opbouwen van contacten met mensen die ik nog niet ken, omdat ik bang ben voor verlating en afwijzing zodra ze me beter leren kennen. Zolang het maar over koetjes en kalfjes kan gaan, gaat het wel, maar zodra contacten langer moeten gaan duren, weet ik niet meer waar ik over moet praten en voel ik me een mislukkeling. Daarnaast is het ook zo, dat als ik eenmaal een contact heb, wil ik dat koste wat het kost vasthouden en wil ik steeds bevestiging of het nog wel goed zit. Ik heb het dan over een gewone vriendschap. Dit zorgt voor erg veel frustraties en onzekerheid van mijn kant en niet echt voor een gezonde vriendschap. Hierbij komt nog dat ik werkzaam ben in het onderwijs en ik merk doordat ik op deze onzekere manier over mezelf denk/contacten opbouw, ik contacten uit de weg ga en het daardoor erg lastig vind om een leuke band op te bouwen met leerlingen. Ik weet gewoon niet hoe ik dat moet doen! Ik merk dat dit mijn functioneren beïnvloed, maar weet niet hoe ik dit kan veranderen. Heeft u tips/ideeën voor mij? Is het verstandig om hier met een professionele hulpverlener over te praten?

Antwoord

Beste vraagstel(st)er,

Als ik je verhaal lees ben je je -uit angst om iemand kwijt te raken- steeds voorzichtiger gaan gedragen in contacten. En ja, de beste veiligheid is dan maar om afstand te houden, dan sluit je voor jezelf het risico om afgewezen of in de steek gelaten te worden zoveel mogelijk uit. Je raakt daardoor uiteindelijk wel in een patroon verzeild, waarin het steeds moeilijker -zo niet onmogelijk- wordt om op een ontspannen manier contact te hebben, zowel in je persoonlijke als in je professionele functioneren. En het tast bovendien je zelfbeeld aan! Je hebt vaak het gevoel dat je tekort schiet in je opstelling naar anderen. En je zult bovendien ook minder dan je verdient aan aandacht terug ontvangen, omdat mensen voelen dat je ze op een afstand houdt en ze daar niet goed raad mee weten. Jammer, want zo komen je kwaliteiten -die je ongetwijfeld hebt- te weinig aan de oppervlakte en kun je deze niet voor de volle 100 procent inzetten, zowel persoonlijk als professioneel.

Ik vermoed met jou, dat je een hechtingsprobleem hebt. Om de oorzaak te achterhalen en het probleem te verminderen heb je inderdaad hulp nodig. Daar kom je niet alleen uit. Je kunt je het beste aanmelden bij een psycholoog/psychotherapeut voor een psychotherapietraject. Met hulp ga je dan uitzoeken waar het probleem is ontstaan en hoe je er anders tegen aan kunt gaan kijken en mee om kunt gaan, zodat je het patroon, wat inmiddels is ontstaan, kunt gaan doorbreken.

Betsy Westeneng

Lees meer artikelen over:

contacthechtingonzekerheid