Gelovig meisje zoeken

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een soort van probleem. Ik woonde tot mijn dertiende in Rotterdam en ben gereformeerd opgevoed. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog heel jong was en toen mijn moeder een nieuwe vriend kreeg gingen we verhuizen. Dit veranderde alles. Ik zat eerst op een gereformeerde school en vervolgens kwam ik op een 'normale' christelijke school. Ik ging steeds minder nadenken over het geloof, want daar deden ze er niks aan. Zo ben ik jarenlang verder verwijderd geraakt van het geloof. Mijn twee beste vrienden zijn ook gelovig en die doen er nu meer aan dan dat ik doe. Mijn visie op de wereld is compleet veranderd, net zoals mijn visie op het geloof. Ik voelde me vroeger een stuk gelukkiger dan nu, nu er geen remmingen meer zijn. Maar het ergste vind ik nog dat ik aan het geloof ben gaan twijfelen. Bovendien ben ik op zoek naar de ware liefde. Ik wil geen meisje dat uitgaat of altijd maar teveel drinkt. Daarom denk ik dat ik een gelovig meisje moet hebben en dat wil ik nu ook heel erg graag. Alleen... hoe ga ik er nu mee om. Ik ben zo afgedwaald en ik weet niet hoe ik mezelf kan verbeteren.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In het kort beschrijf je nogal een aantal zaken, zeg! Hoe oud ben je nú, dat vraag ik mij af. Waarschijnlijk zo ongeveer volwassen? Neem dan het heft in eigen hand, want je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen daden. Je bent opgevoed, maar geen 'slachtoffer' van je opvoeding. Je kunt alles wat je tot nu toe aan "denken over", "verwijderd raken van" gedaan hebt, niet je leven lang op conto van de scheiding van je ouders blijven schrijven. Doe wat je wilt gaan doen: als dat "geloven" is, ga dan naar catechisatie (bijvoorbeeld met je vrienden mee) of volg een Alfacursus bij jou in de buurt. Ga naar de kerk en vraag een gesprek met de dominee, de jeugdouderling of een kerklid (ouders van een van je vrienden?). Kortom: verander opnieuw je visie op het geloof door je erin te verdiepen! Het is niet erg dat je "aan het geloof" twijfelt, want dan denk je er tenminste over na! Dóé iets met die twijfel, zou ik zeggen! Je weet toch, dat wanneer je op de deur (van het geloof) klopt, hij opengedaan wordt! Jezus wil niets liever dan het "verloren schaap" zoeken!

Als je doel is het vinden van "een meisje, dat niet (te veel) drinkt en niet uitgaat, dus een gelovig meisje", mìsbruik het geloof dan niet bij de zoektocht naar "de ware liefde" of -mag ik het zeggen- je eigen pleziertjes!

Eigenlijk zou ik je nog veel meer willen zeggen, maar ik laat het hier even bij.

Jij moet zelf aan de slag, en je weet best dat bij "afdwaling" alleen "ómkering" (ja, dat is bekering!) past. Bidt er om: God laat geen bidder staan! Wie God zoekt zal zich door Hem laten vinden. Die belofte is -op meerder plaatsen- in de Bijbel gegeven, toch? En naast "ora" is het dus eveneens "labora"; ofwel: bid en werk! Wie weet vind je dan 'vanzelf' een aardige dame op je (nieuwe) levenspad!

Sterkte ermee,
Marijke Rots