Oogontsteking

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik heb enkele maanden een oogontsteking gehad aan mijn linker oog. Ik ben hierdoor vaker op controle geweest bij de oogarts in het ziekenhuis en heb twee soorten druppels gehad. Twee keer per dag voor pupilvergroting en drie ker per dag voor normaal. Daarna geen pupildruppels meer gehad en die van drie keer per dag afgebouwd naar een week twee keer en een week nog een keer. Verder was het oog in orde volgens de arts. Dit is een paar weken geleden. Nu heb ik wat last van zwevende wolkjes in dit oog, waardoor ik wat slechter zicht heb, vooral bij het lezen. Kan dit kwaad, of gaat het in de loop der tijd weer weg?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U kunt het oog zien als een bol met aan de voorzijde de lens en aan de achterzijde het netvlies. In die bol zit een doorzichtig gelei, wat het glasvocht heet. Het fenomeen waar u over spreekt is bekend onder de naam “mouches volantes”, wat eigenlijk iets betekent als “vliegende vliegjes”. Dit wordt veroorzaakt door troebelingen in het glasvocht van het oog. U kunt dit zien als zwarte, zwevende wolkjes, vlekjes, puntjes of draadjes in een of twee ogen. Deze troebelingen kunnen ontstaan bij het ouder worden. Ik weet niet wat voor soort oogontsteking u heeft gehad aan uw oog, maar het kan ook zijn dat er juist een relatie is tussen de ontsteking van uw oog en de mouches volantes.

Meestal kunnen deze mouches volantes geen kwaad, en nemen ze af na enkele weken. Na een tijd kunnen de troebelingen weer terug komen. Maar mocht u echter last krijgen van de volgende omstandigheden: plotselinge toename van de troebelingen, u ziet minder goed, een deel van het zicht wordt zwart, als de troebelingen niet meebewegen met de richting van het kijken of bij lichtflitsen; dan zou ik u adviseren om toch contact op te nemen met de oogarts.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

oog