Wat is bekering?

Ds. A. Goedvree / 2 reacties

Vraag

Ik ben de laatste tijd meer bezig met het christelijk geloof (daarvoor niet) en heb daarom de volgende vraag: Wat is bekering? Ik had vroeger altijd het idee dat je bekeerd bent als je gelooft dat God bestaat. Maar in reformatorische kerken lijkt het iets heel bijzonders te zijn dat nauwelijks te bereiken is. Ik begrijp het niet goed. Kun je jezelf bekeren of moet je wachten tot God je bekeert? Kan het zo zijn dat je je hele leven probeert je te bekeren, maar dat het uiteindelijk niet lukt omdat God het niet wil?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik eerst zeggen: wat fijn dat je zo bezig bent met de dingen van het christelijke geloof! Daar ben ik blij mee. Je vraag is een zeer terechte en goede vraag. Graag leg ik je het één en ander uit.

De Heere Jezus zegt: “bekeert u en gelooft het evangelie.” En uiteindelijk is bekering niets anders, dan dat je het oude leven zonder God en zonder geloof verlaat en verder leeft met de Heere – luisterend naar Zijn Woord, gelovend dat Christus je zonden vergeeft en je leven vernieuwt door Zijn Geest. Dat keerpunt, die ommekeer is bekering.

Maar, soms wordt daar heel uitgebreid over gesproken – zeker in reformatorische kringen. Je moet het zo zien. Als je in een donkere kamer komt, schakel je het licht aan door een eenvoudige lichtschakelaar. Klaar! Maar achter die schakelaar zit een ingewikkelde installatie. In het huis zit een huisnetwerk, aangesloten op het netwerk op straat, en via ingewikkelde processen kom je uiteindelijk uit bij de krachtcentrale – hoe ingewikkeld wil je het hebben. Als het donker is en je schakelt de lichtschakelaar aan sta je daar niet bij stil – maar daarom is er wel dat ingewikkelde netwerk.

Nu is er in de reformatorische traditie veel onderzoek gedaan naar dat ‘achterliggende netwerk’ van de bekeringsschakelaar. De ‘geestelijke energie’ tot bekering komt niet uit de mens, maar van God, Hij is de krachtcentrale van de bekering. Via het netwerk van Woord en Geest komt dat in ons leven. En daar kan je eindeloos over doordenken. En dat gebeurt ook heel veel – in preken, boeken en forums op internet. En op zichzelf is dat helemaal niet verkeerd. Maar, dat is het verhaal áchter de schakelaar. En niet iedereen begrijpt dat of heeft daar behoefte aan.

Wat we wel allemaal begrijpen is dat de Heere zegt: “bekeer je, en geloof het evangelie.” Gelukkig, je hoeft niet het hele verhaal er achter te begrijpen voordat je je bekeren kunt. De Heere vraagt het van ons, en als we moeten belijden dat we dat uiteindelijk niet van onszelf kunnen dan wil Hij het doen.

Er is wel onderscheid tussen de ‘eerste bekering’ en de ‘dagelijkse bekering’. De eerste is dat je (bewust) tot een ander leven komt – een soort ‘beslissing’ in je hart. De tweede is dat je elke dag weer je leven mag en moet richten op de Heere. Zo spreekt ook de Heidelbergse Catechismus zondag 33 er over. Steeds meer sterven aan jezelf en steeds meer leven uit Christus.

Laat je niet verwarren door alle moeilijke uitleggingen. Als je in een donkere kamer komt en de lichtknop zoekt, vraag je jezelf ook niet af of je alles begrijpt van knop tot centrale. Dan wil je het licht hebben. Zo is het ook in het geloof: als het donker is in je hart, dan verlang je naar het licht – Het Licht, Jezus Christus. Dan is Zijn Woord van Geloof en Bekering genoeg.

Ik wens je van harte Gods zegen toe.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bekeringchristendom
2 reacties
juni
weer die ref.kerken.
waar er zowat niks van over is.
eigenaardig dat veel mensen niet kunnen luisteren
wet en evangelie
dood en leven
vloek en zegen

zoek een oude preken van ds Wijnmalen
ds dj van Brummen
prof Wisse.
v d poel

p blok

hoogerland,
makkenze
philpot[lezen

doe je best,dit te horen en te lezen,vragensteller.
als uw hart er naar uit gaat,doe je zoiets vanzelf al!

smijtegelt[lezen]
warbuton [lezen]
Jjb
Beste vraagsteller,

Je moet je tot God bekeren
Dan wil de Heere jou ook in het hart komen.

Het is niet zo dat als je alleen maar gelooft in de Heere
Dat je dan bekeert bent, ja jezelf. Maar God heb je zo nodig!

Als het zo zou zijn dat je jezelf kan bekeren wil dat zeggen dat die
Macht bij ons licht, maar wij hebben niet die macht!! Dan zouden wij zelf een god zijn,
Het is nu eenmaal genade tijd. We leven niet meer in
Een werkverbond,

Dit heb ik ook in gezien, mij werd altijd voor gehouden
Dat je zijn genade zomaar grijpen kan, nogmaals wij hebben
Die macht niet. Zonder de Heere kunnen wij niets uit onszelf!

Maar er staan zo veel teksten in de bijbel
Waar op wijst dat dit niet zo is!

Vraag er maar om nu is het nog genade tijd!
Haast u en spoed u om uws levens wil

Ik zal voor u bidden