Verbonden

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Toen Jezus hier nog op aarde was, gaf Hij toen onderwijs over het verbond met Israël of over het nieuwe verbond? Of allebei? En waarom werd het avondmaal ingesteld voordat Hij naar het kruis ging en niet daarna?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer(es),

De Heere Jezus was en is de Zoon van God, maar we mogen Hem ook “een Zoon van Israël” noemen. Hij behoorde helemaal tot het joodse volk. Daarom ligt Zijn spreken over allerlei onderwerpen helemaal in de lijn van het Oude Testament. Ook als het over het verbond gaat.

We mogen het ene genadeverbond van God met Zijn volk onderscheiden in twee bedelingen (periodes): de tijd vóór Christus en de tijd na Christus. De periode van het verbond vóór Christus noemen we “het oude verbond”, de tijd die aanbrak met Zijn komst op aarde “het nieuwe verbond.” De Heere Jezus vervulde het oude verbond en maakte het zo nieuw. De hoofdlijn in Gods verbond is de hele Bijbel door dezelfde: “Ik zal u tot een God zijn en u zult Mij tot een volk zijn” (zie als voorbeelden Genesis 17:7 en Openbaring 21:3).

Wat is nu het nieuwe in dat nieuwe verbond (of: nieuwe gestalte van het ene verbond)? Enkele dingen:

-Door het bloed van Jezus (het bloed van het nieuwe verbond, Matt. 26:28) is er daadwerkelijke vergeving van zonden, omdat Jezus’ bloed de zonden wegnam. Onder het oude verbond gaf de Heere, met eerbied gesproken, een ‘voorschot’ op de vergeving. Christus moest nog komen.

-De Geest is als gave van de nieuwe tijd op Pinksteren uitgestort en dat tekent de Bijbel als een gave die hoort bij het nieuwe verbond (zie Jeremia 31 en Ezechiël 36).

-Dankzij het volbrachte werk van Christus kan het verbond nu breder worden: het beperkt zich niet meer tot Israël, maar heidenen mogen door het geloof nabij komen. Ze waren eerst “vreemdelingen van de verbonden”, maar mogen nu huisgenoten van God zijn, dus delen in Zijn verbond met Israël (zie Efeze 2:11-22).

Waarom heeft Jezus nu vóór Zijn kruisiging het Avondmaal ingesteld? Omdat Hij voor de laatste keer het Pascha met Zijn discipelen op aarde vierde. Juist bij die Paasmaaltijd als teken van het oude verbond stelde Jezus het Avondmaal in als teken van het nieuwe verbond. Daarmee laat Hij twee dingen zien:

-De continuïteit tussen het oude en nieuwe verbond: nadrukkelijk sluit de Avondmaalsviering aan bij bepaalde elementen uit de Paasmaaltijd.

-Het meerdere van het nieuwe verbond ten opzichte van het oude: Jezus’ bloed maakt het verbond tot een nieuw verbond.

Gods zegen toegewenst in het overdenken van deze dingen voor hoofd èn hart.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verbond