Gebruikt en afgedankt

Eleos / 20 reacties

Vraag

Waarom heeft een man niet door hoe pijnlijk het is voor een vrouw als hij naast een gezond liefdesleven met haar (met zeer geregeld gemeenschap) zichzelf stelselmatig bevredigt? Dus als het ‘s avonds tot een climax komt, hij de volgende ochtend alweer met zichzelf bezig is? Ik vind dit echt niet normaal en voel me dan gebruikt en afgedankt. Hij doet het af met: “Een man heeft veel driften.” Of: “Ik bepaal zelf wat ik doe.”

Antwoord

Wat akelig voor u dat u het zo voelt als u het beschrijft in de vraag. Gebruikt en afgedankt. Terwijl uw man zelf blijkbaar niet het gevoel heeft dat hij u afdankt. Hij heeft ook nog seks met zichzelf waarover hij zegt dat het met zijn driften te maken heeft. Hij vindt dat dit u niet aan gaat. Nu lijkt het door de woorden in uw vraag zo dat u denkt dat iets dergelijks voor welke vrouw dan ook pijnlijk zou zijn; dat dat in het algemeen zo is. Misschien spreekt u hem daar dan ook op aan. En dan reageert hij, als ik het goed lees, ook weer met een algemeenheid.

Daarom zou ik zo benieuwd zijn wat er zou gebeuren als u met uw man zou kunnen praten over hoe het voor ieder van jullie is. Want seks heb je in de intimiteit, u en uw man, en die van jullie is weer anders dan bij anderen.

Het is eigenlijk bijna niet te zeggen hoe iets voor een man is of voor een vrouw. Daar bestaan wel beelden van of ideeën over, maar die zeggen niet zoveel over de afzonderlijke belevingen van al die verschillende mannen en vrouwen. En ieder heeft daar ook zo zijn of haar eigen beelden over. U ook, zo blijkt wel uit uw vraag. En uw man. Die beelden van ieder van ons worden bepaald door wat er als het ware “in de lucht hangt” daarover, wat er zoal gedacht wordt en wat in de media naar voren komt. Maar ook door wat we in de kleine omgeving van onze opvoedingssituatie hebben meegemaakt over seksualiteit voor mannen en voor vrouwen. Wat we hebben meegekregen in onze opvoeding of wat we hebben gezien bij onze ouders of broers en zussen of anderen.

Aan u nu om te kijken of u zich daar en beetje los van kunt maken. En duidelijk kunt maken aan uw man dat u zich, in jullie eigen situatie van nu, gebruikt voelt door hem en waardoor dat precies komt. Omdat hij alweer wil? Of omdat hij u er niet bij betrekt? Of nog anders? En misschien is het voor u goed om te weten te komen waardoor hij nadat jullie gemeenschap hebben gehad en tot een climax zijn gekomen, alweer wil. Wat vrijen met u voor hem betekent. En hoe het voor hem is om vervolgens weer zichzelf te bevredigen.

Dan wordt het wel heel persoonlijk. En dat kan best moeilijk zijn. Misschien zijn er ook dingen uit te wisselen die niet zo makkelijk zijn om te zeggen of te horen, ook al hebt u een gezond liefdesleven. Of die spannend zijn. En hopelijk ook waardoor jullie elkaar beter gaan begrijpen ook al kun je veel 'vreemds' te horen krijgen. Dit is heel belangrijk. Het kan namelijk zijn dat je, als je je eigen liefdesleven als gezond ervaart en prettig, denkt dat het zo goed is en dat het zo kan blijven. Maar in een relatie tussen twee mensen die gewoon midden in het leven staan zit altijd beweging. Is voortdurend de afstemming op elkaar nodig.

U hebt in ieder geval een vraag. U begrijpt iets niet. Dat is een mooie aanleiding om echt persoonlijk te worden. Want hoe dat bij jullie zit, dat weet ik ook niet. Dat zou ik ook aan jullie zelf moeten vragen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

20 reacties
AHHK76
Lieve vraagstelster, U heeft gelijk dit is niet gezond! Mannen zit meestal anders in elkaar dan vrouwen en het kan zijn dat hij meer drift heeft dan anderen... Toch is dit nog geen goede reden om hier zo mee om te gaan! Daar heeft u wel wat mee te maken, hij is met u getrouwd en hoort rekening met u te houden. Zelfbevrediging is vaak verslavend. Als u aangeeft dat u zich gebruikt voelt, dan is dat waarschijnlijk terecht. Ik denk dat hij uw grenzen niet respecteert. Het zou goed zijn als u (zoals het antwoord beschrijft) een gesprek met uw man aan kunt gaan of een brief schrijven. U kunt dan vertellen wat zijn gedrag met u doet en waarom u zich gebruikt voelt.
Verder kunt u voor meer informatie over seksverslaving, grenzen stellen, adressen voor hulpverlening, anoniem lotgenotencontact enz. naar de site www.kostbaarvaatwerk.nl. Hier schrijven vrouwen die met dezelfde vragen en pijn worstelen of worstelden dan u. Ik wens u heel veel sterkte toe!
Jello
De focus van vraagstelster ligt volgens mij vooral bij de vraag waarom deze man naast een kennelijk gezond huwelijksleven nog zo ongezond met zichzelf bezig is.

Misschien kun je eens kijken bij vragen op refoweb over zelfbevrediging (in een huwelijk), vraagstelster. Daar vind je wellicht ook een Bijbelse visie hierover.
Daniel
Gebruikt en afgedankt Zelfbevrediging is een bijbelse zonde, van Onan weten we hoe het afliep.
Masturberen is niet zo onschuldig als je zou denken. Jongemannen tot veertig jaar verhogen er hun kans op prostaatkanker mee. Bij heren boven de vijftig werkt de handenarbeid juist beschermend, schrijven Britse wetenschappers deze week in het vakblad British Journal of Urology International. .

De experts vroegen aan ruim 400 mannen met prostaatkanker, allen 50-plusser, hoe vaak ze in verschillende perioden van hun leven hadden gemasturbeerd of gevreeën. Diezelfde vraag stelden ze aan 400 gezonde leeftijdgenoten. Geslachtsgemeenschap bleek niets uit te maken voor de kans op prostaatkanker. Masturberen wel. Mannen die dit als twintiger vaak hadden gedaan (2 tot 7 keer per week), liepen bijna twee keer zoveel risico als degenen die hooguit één keer per maand aan zichzelf hadden gezeten..

Voor fanatieke dertigers gold grofweg hetzelfde. Bij veertigers was het verband ineens verdwenen. En bij vijftigers bleek het omgekeerd: zij liepen 30 procent minder risico als ze veel met zichzelf in de weer waren geweest. Op hun gevorderde leeftijd betekende ’veel’: meer dan eens per week..

Ik ben de weg kwijt.
adriaan
Goed antwword. Hou het inderdaad bij jezelf. Er zijn genoeg vrouwen die het niet erg vinden. er zijn ook heel veel vrouwen die aan zelfbevrediging doen, ze zullen dat alleen minder snel toegeven dan mannen want het taboe is groter.

Dan dat verwijt, haal dat eruit. je hebt me gebruikt en afgedankt zijn hele zware verwijten die je man alleen maar in de verdediging laat schieten en het bevestigt zijn idee dat zijn vrouw totaal geen idee heeft wat er in hem omgaat.
Jello
Adriaan, waar zie jij staan dat vraagstelster haar man verwijt: 'je hebt me gebruikt en afgedankt'?

Ik lees alleen dat vraagstelster zich gebruikt en afgedankt VOELT.

Er staan wel letterlijke uitspraken van haar man in de vraag, zoals: 'ik bepaal zelf wat ik doe'.
Deze uitspraak lijkt me eerlijk gezegd meer disputabel in een huwelijk, dan het benoemen van je gevoel.
Ineke
@jello ik ben het met je eens!

Eerlijk gezegd vind ik het antwoord van mevr de Bruin erg oppervlakkig.... Deze vrouw voelt zich overduidelijk diep ongelukkig en je leest dat ze wel terdege een gesprek is aangegaan met haar man dat blijkt uit zijn reactie: ik bepaal zelf wat ik doe.
Is dat dan liefhebben? Komt bij mij erg egoïstisch over...Als je echt van elkaar houdt dan wil je een ander toch niet omwille van je eigen lust kwetsen? Blijf dit vreemd vinden!Immers het is toch : Dient elkander door de liefde?!

Hoop dat de vrouw haar eigenwaarde behoudt...en dat haar man beseft dat hij beschadigingen aanricht.
altijdwat
Ik vind het een goed antwoord. Het haalt de vraagsteller uit haar slachtoffer rol en ze leert even niet alleen vanuit haar eigen kaders naar de situatie te kijken maar ook zich af te vragen hoe kijkt mijn man daar idd tegen aan. Niet vanuit een verwijt, maar in een goed gesprek.
Zoals het gesprek nu gaat (zoals ze verwoord in de brief) wordt het een verwijt, met een botte reactie waarop ze zich nog veel meer onbegrepen voelt.

Het kan natuurlijk zijn dat er nog veel meer narigheid is en dat vraagsteller inderdaad zwaar te lijden heeft, maar dat staat niet in deze brief / vraag.

En Daniel...haha..bedankt voor de aanvullende informatie...altijd leuk je reacties:-)
Jello
@altijdwat, vraagstelster zit in de slachtofferrol...? Over verwijten en botte reacties gesproken!
adriaan
Jello als iemand tegen mij zegt dat ze zich gebruikt en afgedankt voelt door mij door iets wat ik doe, dan kan ik dat niet anders dan als een verwijt zien.

en Ineke waarom is de man egoistsicher dan de vrouw. Zij eist dat hij er mee ophoudt om haar gevoelens te sparen. dat vind ik echt niet minder egoistisch.

daarom vind ik het een heel goed antwoord, het zorgt voor een gesprek op gelijkwaardig niveau zonder verwijten.
Jello
Adriaan, het komt anders over, als iemand tegen mij zegt: 'jij hebt me gebruikt en afgedankt' of : 'ik voel me gebruikt en afgedankt'. Vraagstelster zegt het laatste, jij laat haar het eerste zeggen en veroordeelt (je eigen verdraaiing) alszijnde hele zware verwijten. Dat lijkt me niet zo eerlijk.

Bovendien weten we niet of vraagstelster werkelijk dit gevoel naar haar man toe geuit heeft, want dat staat niet duidelijk in de vraag. De reacties van haar man gaan ook niet over haar gevoel. Het kan dus ook zo zijn dat ze haar gevoel alleen anoniem op refoweb durft te zetten.
adriaan
Het trucje om voor verwijten de woorden " ik voel me" te zetten is mij bekend. Het is ook niet meer dan een truc, zo kan jezelf niet verweten worden dat je iemand beschuldigt maar dat doe je dan alsnog.

Ik voel me gebruikt door jou. ik voel me afgedankt door jou. maar ik verwijt je niks hoor....

juist ja, het blijven toch echt verwijten hoor, en ik blijf het hele zware verwijten vinden.

Ik zou de vraagsteller aan raden dit niet te zeggen tegen haar man. Ze kan haar gevoelens beter op een andere manier verwoorden.
Jello
Adriaan, en mij is het trucje bekend, dat je door het (subtiel) verdraaien van andermans woorden en het suggestief zaken invullen voor anderen, je eigen gelijk wil en kan halen...en zo de ander blijvend kunt verwijten. Met die truc zijn talloze mensen en relaties beschadigd.

Hier wilde ik jou voor waarschuwen, maar je blijft woorden verdraaien en suggestief zaken invullen. Vraagstelster schrijft namelijk niet dat ze tegen haar man zegt: 'ik voel me gebruikt door jou, ik voel me afgedankt door jou'. En ik schrijf nergens dat ik geen enkel verwijt in woorden als deze zie. Blijf alsjeblieft bij de feiten, voordat je oordeelt.

In feite ben je zelf aan het beschuldigen, met je 'zware verwijten'. En dat ook nog eens op basis van je eigen verdraaiingen en invullingen. De pot verwijt de ketel.

Vraagstelster zou misschien beter geholpen zijn als je haar eens een voorbeeld gaf, hoe jij in zo'n geval je GEVOELENS zou verwoorden, als je je werkelijk gebruikt en afgedankt voelt. Ik ben benieuwd.
Rosalyn97
Ik spreek uit ervaring dat dit wel degelijk een verwijt is en dat je het wel duidelijk over moet laten komen aan de ander.

Als je zegt dat je je door de ander gebruikt en afgedankt voelt is dit een verwijt en dat bazeer ik op het volgende:
* Waarom zou je het zeggen als je het de ander niet kwalijk neemt. (want als het geen verwijt is dan neem je het iemand niet kwalijk)

Ik wil de vraagsteller heel erg veel sterkte toe wensen in de situatie waarin zij zich bevind. Maar ik wil ook zeggen dat ze met dit alles ook richting de Heere kan gaan!
juni
beste vragenstelster
is uw liefdesleven wel zo gezond als u meet dat het is?

k,wil u niet kwetsen,begijp wat u voelt,zoals u zegt.

k,zou hel voorzichtig zijn,met,,gezond,,

en met uw huisarts praten,na u met uw man heeft gesproken
e
Ineke
Vragenstelster wat krijg je botte en gevoelloze reacties hier van sommigen. Ze lezen je verhaal niet goed. Knap dat je deze vraag stelt ik denk dat er veel meer vrouwen in deze situatie verkeren. Beetje tendens van deze tijd...ikke,ikke. Ik blijf erbij dat wanneer je van elkaar houdt je niet willens en wetens een ander pijn doet omwille van je eigen genot. En dan de uitspraak ik bepaal zelf wat ik doe zegt genoeg. Manlief is dus niet van plan te veranderen dus blijft vraagstelster zitten met nare gevoelens. Jammer want het huwelijksleven kan zo mooi zijn!

Ik hoop van harte dat jullie er samen uitkomen!

@ Jello fijn dat je reageert jouw reacties voegen tenminste wat toe voor de vraagstelster!
AHHK76
Als ik tegen mijn man (zeg: jij dit ... en jij dat..... dus) verwijten maak, voelt hij zich aangevallen. Als ik vertel: ik voel.... dan kunnen we praten over mijn gevoelens. Dan kunnen we bespreken waardoor/wanneer ik die gevoelens krijg. We kunnen dan bespreken wat het zegt over mij en over hem. Samen zoekend naar een oplossing!? Dat zou de ideale situatie zijn, dat is geen trucje, maar een kunst om een goed gesprek mogelijk te maken. Ik hoop voor vraagstelster dat dit mogelijk is...
Of het liefdesleven nu wel goed is of niet, hoeven wij hier niet te beoordelen, seksualiteit is niet bedoeld om in je eentje te beleven! Wat deze man doet, is niet goed en niet goed te praten. Hij kwetst zijn vrouw en is egoïstisch bezig! Dat zijn vrouw wil dat hij hiermee stopt, dat is heel logisch en terecht.
Vraagstelster veel sterkte!
Daniel
Na al deze reacties is het tijd voor enige reflectie. Zelf barst ik van driften, mijn vrouw zal het niet zo leuk vinden als die driften verminderen bij het ouder worden. Gisteren zijn we gaan lunchen op het terras bij een restaurant in Drenthe. het was zo leuk, zo gezellig, zo samen zijn. Mijn vrouw vindt dat veel belangrijker dan mijn driften.
Je kunt op elke slak zout leggen, dat was bij ons lunchen niet nodig. Zij nam een Drents kistje van de chef en ik twee porties bitterballen (dan heeft de hond ook nog iets lekkers).
Mijn vrouw kent mij, weet hoe ik soms raar uit de hoek kan komen, maar ze is onvoorwaardelijk mijn vrouw, ondanks mijn driften en daarom heb ik haar eindeloos lief. Eigenlijk is dit een ode aan de vrouw, veouwen die mannen begrijpen en er mee om kunnen gaan.
Pompelmoen
Dag Daniël,
Fijn om weer zo'n mooie en relativerende reactie van je te mogen lezen! (Sowieso waardeer ik dat je er weer bent; ik begon me een beetje zorgen te maken!)
Vraagstelster, wijsheid toegewenst...
Daniel
@Pompelmoen en @altijdwat.
Dat ik hier weer op refoweb reageer is dat ik refo ben opgevoed en een warm gevoel heb voor mijn refomedemens. Maar ik kan ook lachen om bekeerde gelovigen die uitleg van een dominee vragen over een bepaalde tekst. Alleen heb ik de behoefte dan niet om te reageren. Van mijn moeder heb ik geleerd dat de wereld niet alleen uit refomensen bestaat, dat ongelovigen ook heel aardig kunnen zijn. Ze zei eens tegen mij dat ik een brutale hondenkop had, we moesten er samen om lachen.
Soms gaat mijn fantasie met me op de loop, de vragen over het betasten van borsten en of dat mag en bijbels verantwoord is. Mijn buurmeisje heb ik ook betast, ze was net als ik negen jaar.Conclusie, dat is toegestaan, want ze had nog geen borsten.
Maar ik wil refoweb niet missen, mijn geloofszusters en broeders staan me wel na. Al is het wel leuk om de problemen te lezen, de kleine problemen dan. Het valt me wel op dat er veel huwelijksproblemen zijn in refoland, dan ben ik God zo dankbaar dat Hij mij tegen een vrouw heeft doen aanlopen die beter de problemen begrijpt dan welke ouderling dan ook. En het mooiste is dat ze humor heeft, we kunnen echt om en met elkaar lachen (relativeren). Huwelijksproblemen vind ik de moeilijkste, als vrouw moet je ondergeschikt zijn aan je man, de ellende straalt er van af, maar je moet bij elkaar blijven. Misschien vindt mijn vrouw morgen een andere man leuker, maar tot die dag hebben we samen veel plezier en denken ook na over het geloof.
Jello
Rosalyn97, je vraagt je af: waarom zou vraagstelster zeggen dat ze zich gebruikt en afgedankt voelt? Jij bent van mening dat dit een verwijt is, dat ze het haar man kwalijk neemt.

Het antwoord laat zich echter niet raden, want dat staat gewoon in de vraag, vraagstelster zegt namelijk dat het pijnlijk is. Met die woorden benoemt ze dus haar gevoel van pijn.

In Nederland heeft iedereen het recht om zijn of haar gevoel te benoemen. Vraagstelster doet dus niet iets wat strafbaar is! Dit gevoel bij vraagstelster is ook gewoon een feit. Zij voelt zich zo nu eenmaal.

Als jij het echter als een verwijt voelt, als de ander zegt dat ze zich gebruikt en afgedankt voelt, dan heb jij toch echt zelf een probleem. Jij maakt dan van een feit een verwijt!