Relatie met gescheiden jongen

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik heb een tijdje goed contact gehad met een jongen. Op zich is daar niets mis mee, maar hij had al een kind. Hij is 21 jaar en hij moest destijds trouwen. De ouders van zijn vriendin beschuldigden hem van verkrachting, want zoiets zou hun dochter nooit doen. Daarna zijn ze toch maar getrouwd, maar dat was een jaar ellende. Toen werd hij beschuldigd van vreemdgaan, omdat hij bij iemand zijn hard had gelucht. Toen moesten ze scheiden. Ze zijn nu gescheiden en na heel wat gedoe en een rechtszaak heeft hij zijn kind na vier maanden weer mogen zien. Wij hebben best een poos goed contact gehad en hij heeft goed overwogen of hij aan een relatie toe was. Nu bleek dat niet zo te zijn en gaan wij als vrienden verder. Maar nu is mijn vraag: Stel dat hij op een gegeven moment weer toe is aan een relatie en ik voel heel veel voor hem, mag ik dan een relatie met hem aangaan? Hij is wel gescheiden, maar is het dan verkeerd om een relatie aan te gaan met zo'n jongen?

Antwoord

Beste vraagsteller,
Aan de vraag zitten twee kanten. A. Mag van de Bijbel een gescheiden persoon altijd opnieuw trouwen? Zie hierover andere vragen op Refoweb; zoek op het trefwoord “hertrouwen”. B. Er zit ook een persoonlijke, praktische kant aan. Daar wil ik nog wat over zeggen.

Stel dat je trouwt met deze gescheiden man, dan brengt dat een complexe situatie met zich mee. Sommige dingen kunnen in de loop van de tijd oplossen, met andere heb je levenslang te maken. Dat offer moet je bereid zijn te brengen. Ik noem een paar zaken:
1. Het kind heeft al een moeder. Jij bent dan de nieuwe vrouw van zijn vader. Kinderen reageren heel verschillend op zo’n situatie. Eenvoudig is het niet. Ben je bijvoorbeeld bereid het te dragen als dit kind het veel fijner vind bij zijn eigen moeder dan bij jou, en dat ook laat merken met het ouder worden? Wil je dit kind dan toch je liefde geven? Word je niet jaloers op de echte moeder?

2. Deze man -en dan ook jij- heeft altijd met zijn ex-vrouw te maken, alleen al vanwege bezoek van het kind. Daarbij kunnen allerlei gevoelens de kop opsteken. Stel dat de relatie met zijn ex ontspannen en goed wordt, dan kun je de angst krijgen dat hij weer terugverlangt naar zijn ex. Heel belangrijk is dat je relatie met je man open genoeg is om zulke angsten te bespreken.

Of stel dat de ex-vrouw jaloers op jou wordt, want jij heb haar plek ingenomen…
3. De voormalige schoonfamilie van deze man, kan zomaar weer in beeld komen. Zij zijn opa en oma van het kind. Tegenover deze man staan ze alles behalve positief. Daar zul je ook het nodige van meekrijgen.

4. Deze man heeft een moeilijk huwelijk en een aangrijpende scheiding achter de rug. Dat brengt heel veel met zich mee. Bijvoorbeeld de angst dat het weer fout gaat, vooral als er momenten komen dat de liefde minder gevoeld wordt. Belangrijk is dat hij echt het vertrouwen heeft dat het nu wel goed zal gaan, en jij ook.

5. Is deze jongeman zelf ook anders geworden? Hij moest trouwen. Vaak gebeurt dat omdat de jongen steeds over de grenzen van het meisje is heengegaan. Steeds een stap verder en hij neemt het meisje erin mee. Heeft hij geleerd van wat er allemaal kapot gegaan is? Is hij nu wel iemand die bereid is te wachten?

6. Hij heeft heel wat botsingen met zijn schoonouders gehad. Heel belangrijk is het dan dat hij weet dat jouw ouders hem ten volle accepteren. Praat daarom met je ouders over hem, voordat je een relatie aangaat. Zien zij het ook zitten? Juist vanwege de complexe situatie is het belangrijk dat je 100 procent zeker bent van de steun van je ouders voor jullie beide.

Dit alles zeg ik niet om gescheiden mensen een stempel op te drukken. En ook na een scheiding kan God weer een nieuwe toekomst geven. Maar zie de situatie eerlijk onder ogen. Als je veel van iemand houdt, dan denk je: het kan allemaal waar zijn, maar ’t zal wel meevallen. Je gevoel wil dan maar één ding: de jongen op wie je je hart hebt. Pas daar voor op. Luister naar je omgeving. Bidt God om wijsheid en leiding. Wees bereid je te laten leiden door Zijn Woord en Geest. Als je Hem hebt, heb je alles!

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwen