Letters op collectezak

Ds. M. Pronk / Geen reacties

Vraag

Onlangs was ik op een begrafenis in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Daar stonden voor in de kerk collectezakrekken. Op de bovenste rij stond een D geborduurd en op de onderste rij een L. Nu kan ik die D nog wel thuis brengen, maar waar staat die L voor? Ik heb thuis nog Gegoogled maar kon niets vinden (alleen een opmerking dat als men vroeger langs de huizen ging om te collecteren er op de zak een L stond: voor de hervormden stond erbij), maar daar begrijp ik nog niets van. Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Antwoord

Ter beantwoording van deze vraag behoef ik geen lang verhaal te schrijven. Het mag voor iedereen duidelijk zijn dat een predikant voor zijn dienstwerk  een passend traktement ontvangt voor zijn levensonderhoud. Aan deze kwestie is in de oude kerkorde van Dordrecht een apart artikel gewijd. “Aan de andere zijde zal de Kerkenraad, als representerende de Gemeente, ook gehouden zijn, hare Dienaars van behoorlijk onderhoud te verzorgen en zonder kennis en oordeel der Classis niet te verlaten: welke ook, bij gebreke van onderhoud, zal oordelen of de voorz. Dienaars te verplaatsen zijn of niet” (artikel 11).

Meestal ontvangt de predikant een vast traktement in overeenstemming met de in het kerkgenootschap geldende regels. Daarnaast is er in sommige gemeenten sprake van het “op de zak preken.”  Tijdens de dienst en ook wel bij de uitgang wordt er gecollecteerd voor allerlei doeleinden via de bekende collectezakken. Soms hangt er bij de uitgang ook wel een collectebus, bijvoorbeeld voor de zending of andere doeleinden.

De letters op de zakken. Dat is duidelijk. D voor de diaconie. K voor de kerk. E voor een extra collecte. En de L? Voor de Leraar, de predikant dus. Hij krijgt de inhoud van deze collectezak mee naar huis. Hij heeft dus “op de zak” gepreekt. Ik onthoud mij van enig moreel oordeel over de wijze en de hoogte van de vergoeding voor het dienstwerk van een predikant.

Ds. M. Pronk

Tags in dit artikel:

collectetraktement