Avondwake

drs. J. Fekkes / Geen reacties

Vraag

Wat gebeurt er allemaal bij een avondwake in de kerk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst moet ik zeggen dat ik een klein beetje met je vraag verlegen was. De avondwake is een Rooms-Katholiek gebruik. Ten tweede wordt dit soms wel gedaan in moderne protestantse kringen, maar ook daar weet ik niets van. Ik ben op zoek gegaan naar materiaal. Wat het protestantse aspect betreft, daar heb ik niets over gevonden. Over de rooms-katholieke avondwake is veel materiaal te vinden in de universiteitsbibliotheken. Nogmaals, in onze reformatorische gezindte is de avondwake totaal onbekend.

Bij verschillende gebeurtenissen houdt men avondwake, zoals op de avond van "witte donderdag" en de avond voordat iemand begraven wordt. De bedoeling is dat men op de avond voordat de overledene begraven wordt een korte dienst belegt. Deze staat in het teken van het waken over de ziel van de overledene. Er wordt dan gebeden, gezongen en er worden verschillende roomse rituelen verricht. Maar centraal staat dat er voor de overledene gebeden wordt. Soms wordt het elke avond gedaan zolang de overledene boven de aarde staat. Maar vooral de avond voor de begrafenis is zeer belangrijk.

Dit kennen wij in de protestantse kerk totaal niet. Mocht het toch in een moderne kerk gedaan worden, dan is dit gebruik van de Rooms Katholieke Kerk afgeleid.

Drs. J. Fekkes

drs. J. Fekkes

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke Kerk