Morningafterpil ethisch verantwoord?

drs. N. Wolswinkel / 21 reacties

Vraag

Ik zit met een dringend persoonlijk dilemma. Om medische redenen is door het ziekenhuis het advies gegeven om (voorlopig) niet zwanger te raken. In overleg met mijn man waren we er nog niet uit hoe we daar bijbels-ethisch gezien mee om zouden gaan. Tot deze tijd zouden we ons onthouden. Gisteravond hebben we echter met ‘vuur’gespeeld, want ook al hebben we het niet echt ‘gedaan’, toch zat er sperma rond mijn vagina. U begrijpt dat ik nu enorm bang ben om zwanger te raken. Medisch gezien zal dit zeer grote gevolgen hebben met name voor mijn lichaam, maar ook voor de eventuele baby. Is in zo'n situatie een morningafterpil (binnen 72 uur) ethisch verantwoord of is er een andere mogelijkheid?

Antwoord

Vier dingen:

-De eerste vraag is of er enige kans op zwangerschap. Wanneer het sperma niet in de vagina is gekomen, wanneer het orgasme dus niet ontstond toen de penis in de vagina zat, lijkt de kans op zwangerschap ongeveer 0 procent.

-Verder is de vraag waar je in de cyclus zit: vlakbij de eisprong of er ver vandaan, dan maakt enorm veel verschil.

-Ook is natuurlijk van belang wat de risico’s van een zwangerschap precies zijn, ik kan dat niet overzien met deze informatie.

-Wat de MA pil betreft: daar zit wel een ethisch verhaal aan. Je voorkomt geen zwangerschap, je zorgt er voor dat het vruchtje van een paar dagen oud niet kan door-ontwikkelen. Alternatieven zijn er niet, bij een MA-spiraal speelt dezelfde overweging

Samengevat: bij sperma aan de schaamlippen is de kans op zwangerschap verwaarloosbaar, een MA heeft ethisch een groot bezwaar. Wanneer dit nog niet genoeg helderheid geeft moet je morgen met je eigen huisarts overleggen.

Drs. N. Van Wolswinkel

21 reacties
Jello
Vraagsteller denkt over andere maatregelen al met haar man na, ze zijn er nog niet over uit en tot die tijd zouden ze zich onthouden. Dat is moeilijk, en van een bijna-misser zijn ze erg geschrokken, maar dat betekent toch niet dat ze daarom maar direct een ander middel moeten kiezen? Het lijkt me juist te waarderen dat ze hier serieus over na willen denken.

drj: als jij je meer dan één dag moet onthouden, is dat voor jou een onvoorstelbare gruwel? En daarom moest je trouwen? Sorry hoor, maar als je dit eerlijk meent, dan hoop ik ook dat je dit voor je huwelijk eerlijk aan je vrouw bekend hebt.