Heimwee naar Nederland

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik woon zelf al jaren in het buitenland (buiten Europa) i.v.m. het werk van mijn partner hier. Inmiddels wonen we hier al zo'n tijd dat onze vier kinderen niet anders meer gewend zijn. Ik zou best terug naar Nederland willen, maar mijn partner vind het wel prima hier. We hebben hier huisje, boompje, beestje, dus waarom terug naar Nederland? De kids vinden en doen het hier ook goed en hebben het naar hun zin. Het heimweegevoel ervaar ik extra sterk wanneer ik weer uit Nederland terug hier ben. Vaker gaan is geen optie omdat de tickets extreem duur zijn, zeker in vakanties. Ik weet na al die jaren dat heimwee echt pijn kan doen! Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik het beste met heimwee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Heimwee is het gevoel van verlangen naar huis, of algemener gezegd, naar de geborgenheden en de zekerheden van het bekende. Tot zover een definitie. Het moet lastig voor je zijn, je man en kinderen voelen zich prima op hun plek en jij verlangt naar Nederland.
Heimwee wordt soms gezien als kinderkwaal, maar het is iets van alle leeftijden. Heimwee kan optreden tijdens een vakantie of een langer durend verblijf in het buitenland, maar ook bij mensen die lang in het ziekenhuis liggen, bij studenten die op kamers wonen of militairen die uitgezonden worden. Heimwee is vaak sterker als je niet vrijwillig ergens verblijft of er niet zelf voor gekozen hebt.

Dat laatste lijkt bij jou een rol te spelen. Je woont in het buitenland vanwege het werk van je man en je man en je kinderen hebben niet de behoefte om terug te gaan naar Nederland. Jouw wensen/behoeftes lijken van ondergeschikt belang.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je heimwee wat te verminderen:
-Accepteer dat je heimwee hebt. Het is heel normaal dat je je vertrouwde en veilige omgeving mist. Het betekent niet dat je zwak bent. Praat er met anderen over.

-Maak van je huis echt een thuis. Denk niet bij het inrichten dat het iets tijdelijks is, maar richt het zoveel mogelijk in zoals je het in Nederland ook zou doen.

-Mensen die heimwee krijgen zijn vaak ook mensen die hechten aan vaste gewoontes en ritmes. Geef jezelf de ruimte voor die vaste gewoontes, probeer ze in te bouwen in je bestaan daar.

-Idealiseer je oude woonomgeving niet. Als je een aantal weken terug bent in Nederland voor vakantie, zie je misschien vooral voordelen van in Nederland wonen. Maar heb ook oog voor de nadelen. Zie de positieve kanten van jullie verblijf in het buitenland, bijvoorbeeld dat je man werk heeft dat naar zijn zin is, dat je kinderen genieten van het wonen daar, andere dingen leren dan ze in Nederland zouden doen. Schrijf eens alle voor- en nadelen van het verblijf daar en van wonen in Nederland op.

-Contacten met je familie en vrienden in Nederland onderhouden is prima, maar bel of mail niet als je in de put zit. Dat bevordert je gevoelens van heimwee.

-Mensen met heimwee hebben wel eens de neiging zich vooral naar binnen te richten, ‘in hun hoofd te gaan zitten’ en zich terug te trekken. Dat maakt de heimwee juist erger. Probeer daarom een sociaal netwerk op te bouwen, sociale steun vermindert gevoelens van heimwee. Zoek een zinvolle dagbesteding waarin je contact hebt met anderen. Veel alleen thuiszitten bevordert heimwee. Bezigheden die bij jou passen, waarin je je gezien en nuttig voelt kunnen heimwee verminderen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

heimwee