Grand Theft Auto 5

drs. J. Hoekman / 5 reacties

Vraag

Aan iemand die het spel Grand Theft Auto 5 (GTA-5) kent. Mijn man wil het spel GTA-5 kopen. Ik heb er moeite mee. Andere delen heb ik hem ook zien spelen en schrok best wel van dat spel. Ik zag onder andere dat er auto's gestolen worden, maar vooral mensen vermoord worden. Dat moorden moet jij dus als speler doen. Mag je als christen dat spel spelen? Mijn man wil dat ik met argumenten kom en daarbij geef ik aan dat je met zo'n spel schuldig staat aan het zesde gebod. Ik ben van mening dat je een mens op generlei wijze mag vermoorden en ook niet in computerspelen. Mijn man neemt er geen genoegen mee. Hij komt er dan mee dat je ook geen spelletjes zoals Risk en Stratego mag spelen. Persoonlijk vind ik dat weer anders. Naar mijn mening wordt er geen moord gepleegd en je ziet ook geen beelden dat er iemand al bloedend in elkaar zakt. Ik vind dit lastig. Kan iemand mij vertellen of dit spel voor christenen wel kan en hoe ik hier naar mijn man toe mee om moet gaan?

Antwoord

Ik kan niet het geweten van uw man zijn. Een ieder zij in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekerd, zegt Paulus... enz.

Ik heb helemaal niets met spelletjes. Ik ken dit spel wel, omdat mijn zoon van 18 dit ook speelde. Ik heb het hem een aantal keren zien spelen en ik vind het een vreselijk spel. Het is inderdaad maar een spel, want het bloed is niet echt en er sterft ook niemand nadat hij/zij is aangereden. Het is allemaal fictie. Maar wat leren we van dit spel? Wat geven we door aan eventuele kinderen of aan onze omgeving als we dit spel spelen? Hoeveel tijd besteden we aan Gods Woord, die ons eeuwig leven geeft, of zeggen we later voor Zijn troon dat we geen tijd hadden, omdat we bezig waren met een spel? Wat doet het spel met onze gedachten, want Christus is niet Degene die dit met u meespeelt. De duivel zit wel met de andere controller in zijn hand, als u er twee hebt. Tenzij u uw geweten hebt laten dichtschroeien!

Natuurlijk weet uw man ook wel dat je als christen geen andere mensen mag doden of voor je plezier mensen van een stoep mag rijden. Wat geef ik door aan mijn eigen hart? En ben ik bereid om degene die ik lief heb verdriet te doen om GTA-5? Is dat het waard? Wees dan op z’n minst voor de Joden een Jood en voor de Grieken een Griek.

Ik denk overigens niet dat het met het zesde gebod te maken heeft, omdat dat gebod niet gaat over fictieve maar over echte mensen, over mensen met een ziel voor de eeuwigheid en dat hebben die nullen en enen van het computerspel niet.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Tags in dit artikel:

games
5 reacties
balksplinter
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
mortlach
GTA5 is een spel dat de gemoederen doet opwaaien. Aan de ene kant is het een geweldig spel, grafisch en qua ontwerp. Je hebt een enorme vrijheid in een virtuele stad die realistisch en levend aanvoelt - maar dat uiteraard niet is. Aan de andere kant is het spel ontzettend vervelend, tegen vrouwen, tegen mannen, tegen geloof, tegen uiterlijkheden, tegen zo goed als alles, eigenlijk.

Rockstar, de makers van het spel, staan bekend om hun satire en parodie, met name in de GTA-reeks. Alles is dus een satire op zaken in het echte leven - de manier waarop ze media in hun spel hebben verwerkt, de namen van merken en winkels, alles. Het is een groot sociaal commentaar op de Amerikaanse (hollywood) cultuur.

Ik heb weinig problemen met het spelen van spellen waarin wordt gemoord, gevloekt en gestolen - het zijn immers maar spelletjes waarin je niemand kwaad doet en aan het eind van de dag denk ik echt niet ineens dat stelen of moorden in het echte leven ook mag. Maar goed, dat is een beslissing die ieder voor zich moet maken.

In GTA-V echter, zit een martelscène die mij het spel bijna deed wegleggen. Dat gedeelte was wel zo ontzettend naar en intens. Wederom was het een satire van het Amerikaanse martelbeleid, en dat is ook wel zo herkenbaar, maar op het moment zelf was het niet leuk om te spelen en je kunt het ook niet vermijden. Als je een reden wilt om het spel af te wijzen, is die scène in mijn ogen veel zwaarwegender dan het feit dat je autootjes steelt of poppetjes omlegt.

Maar goed, de vraagsteller zit dus met een probleem. Als je het argument dat de seks, drugs en het moorden niet echt is, vallen er een hoop argumenten weg. Maar toch wil je het niet, dat is een gevoel. Is het feit dat je het niet wil niet genoeg voor je man? Dat hij dat gewoon respecteert? Geef dan wel aan dat je voor een ander spel wél een compromis wilt maken. Jullie zullen samen een balans moeten vinden, maar uiteindelijk is een computerspelletje geen reden voor een relatiecrisis.
refoweb
Beste Balksplinter,
Het is beter om hierover een topic op het forum te starten. Je kunt het eventueel ook in dit bestaande onderwerp kwijt: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=4&t=24982
AHHK76
Als je in een spel mensen vermoordt, ook al zijn ze nep, volgens mij word je daar wel harder van! Je mag toch ook niet in gedachten zondigen? Wij zijn bedoeld om tot Gods eer te leven en daar past zo'n spel niet bij, volgens mij.
Vraagsteller, Probeer niet verwijtend te praten, maar te uiten wat jouw pijn en zorg hierover is. (Ik vind het niet fijn als je dat spel speelt want...... Ik vind het wel fijn als je..... Ik maak me zorgen over....)
Vraagsteller ik wens je veel sterkte en wijsheid. Ik hoop dat je ervoor bidt en dat je man dan anders gaat denken en doen!
mortlach
Echt, AHHK76? Worden kinderen harder als ze een vinger op iemand richten en zeggen 'pief paf poef, jij bent dood' tijdens een spelletje op straat? Want daar is het mee te vergelijken. Het kind weet echt wel dat hij/zij het vriendje niet echt doodschiet met zijn vinger, en een gamer weet ook echt wel dat er niemand gewond raakt als hij/zij een spelletje speelt. Het hangt er dus maar helemaal vanaf of je het verschil weet tussen werkelijkheid en fantasie.

Er is trouwens onderzoek gedaan dat het niet het geweld in spelletjes is dat een negatief effect heeft op spelers, maar een gebrek aan controle. In experimenten werd een groep een geweldadig spel voorgezet, en een andere groep een 'vriendelijk' spel waar expres de controle van de spelers was gesaboteerd. Het personage deed op willekeurige momenten ineens niet wat je wilde. Het bleek dat dat een veel groter effect had op de emotie van de spelers dan virtueel geweld.

Maar goed, GTA-V is verre van een 'christelijk' spel als je het allemaal te serieus neemt. Ik zou kunnen opsommen wat je er allemaal in tegenkomt, maar het is waarschijnlijk korter om op te sommen wat je NIET tegenkomt. Maar mijns inziens doet de inhoud van een spelletje er niet echt toe; het enige wat er toe doet, is je gedrag. Dat je niet te veel tijd besteedt aan je ontspanning - maar dat geldt voor alle vormen van ontspanning. Dat je naasten er niet onder lijden - maar dat geldt wederom voor alle vormen van ontspanning.

Ik ben het er wel mee eens dat partners er samen uit moeten komen en dat er genoeg alternatieve spellen zijn die minder bezwaren zullen opwekken.