Het laatste der dagen in Jesaja

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Een tijdje geleden las ik de profeet Jesaja. Ik kwam daar opmerkelijke overeenkomsten tegen. Mij is duidelijk dat het gaat om het laatste der dagen. Ik las in Jesaja 2:2-5 en Jesaja 11:9-11. Mogen wij dit letterlijk zien? En staan er in de Bijbel nog meer profetieën die gaan over het laatste der dagen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je doet er goed aan de Bijbel biddend te lezen. Het onderzoek van de heilige Schrift zal niet nalaten een zegen af te werpen. Maar de vraag die Filippus aan de kamerling stelde is ook een vraag aan ons: verstaat gij ook hetgeen gij leest? Filippus heeft deze man vanuit Jesaja 53 de Heere Jezus als de Christus (Messias) verkondigd. Wij hebben bij ons Bijbellezen en Bijbelonderzoek telkens het licht van de Heilige Geest nodig. Het raadplegen van goede boeken die uitleg geven is een belangrijk hulpmiddel voor het verstaan van de Bijbel. Dat wil ik je van harte aanbevelen.

Neem bijvoorbeeld de kanttekeningen op de Statenvertaling. Op internet kun je die ook raadplegen. Daar staat bij Jesaja 2 over de woorden ‘in het laatste der dagen’ het volgende opgemerkt:

Te weten ten tijde der verschijning van Jezus Christus, gelijk het Evangelie door de ganse wereld zal gepredikt worden. Vergelijk Micha 4:1, met de aantekening.

Dat is tevens een antwoord op je vraag. Dan zul je begrijpen dat de Bijbel vol is van verwijzingen naar het laatste der dagen. Maar wat bedoel je met ‘letterlijk opvatten’? Het laatste der dagen is een veelomvattend begrip en ziet op de periode van
a.    de komst van Christus naar deze aarde.
b.    De uitstorting van de Heilige Geest
c.    De tijd tussen hemelvaart en wederkomst
d.    De eindtijd in de zin van de tijd die beheerst wordt door de tekenen die de wederkomst aankondigen.

Als je met ‘letterlijk’ bedoelt: het gaat over heerlijke werkelijkheden waarvan we ook in onze tijd de vervulling zien, dan ben ik het met je eens. 2 Timotheus 3, 16-17 zegt: ‘Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.’

Ga daarom door met het onderzoek van de Bijbel en vraag de Heere om licht en wijsheid.

Hartelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

eindtijdJesaja
1 reactie
MUS
De 'eerste lezing' van een bijbeltekst is altijd de letterlijke lezing. Kijk hoeveel OT-ische teksten letterlijk zijn uitgekomen bij de eerste komst van Jezus. Zo zullen ook de teksten over zijn tweede komst letterlijk uitkomen!

Ook van een symbolische of geestelijke uitleg kun je uiteraard veel leren.