Bij een andere kerk catechisatie volgen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje uit de Christelijke Gereformeerde Kerk en kom op catechisatie niet verder. Ik leer wel wat, maar het is te moeilijk voor mij en ook omdat er wordt gezegd van: Je moet dit en dat. Je mag geen make up, geen broek aan, en o nee, je mag  niet met elkaar op vakantie als je verkering hebt. Dat soort dingen. Dan denk ik: Ik heb toch ouders die dat voor mij kunnen bepalen? Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Ik wil graag bij een andere kerk de catechisatie gaan volgen het volgende seizoen, maar ben bang dat de kerkenraad dat niet accepteert. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vrager,

De moeilijkheid is dat je de stof te moeilijk vindt? In dat geval zal de predikant (of als je die niet hebt, de ouderling) je af en toe zeker even een uurtje willen ontvangen om de behandelde stof nog wat meer uit te leggen. Heb je dat al eens gevraagd? Dat lijkt mij het beste.

Ten tweede  heb je vooral moeite met de regels, zoals jij dat noemt. Wees maar blij dat er nog regels zijn. we leven in een tijd waarin alles moet kunnen. En wanneer er iemand is die tegen de stroom in gaat, krijgt hij of zij snel kritiek. Vooral als het gaat over het samen op vakantie gaan (dus niet met jongerenreis) van vriend en vriendin, lijkt het me dat een heel Bijbels standpunt. Mag een predikant of ouderling dat niet meer zeggen? Ik vraag me af wat hij dan nog wel mag zeggen. Fijn, als je ouders hebt die daar ook achter staan, maar die zullen alleen maar blij zijn als hun dochter op de catechisatie niet het tegengestelde hoort.

Om ergens anders catechisatie te gaan volgen, lijkt me geen goede zaak. Je bent bij een gemeente en daar heb je plichten en rechten. Zeker om deze redenen lijkt me dat ook niet terecht, ja zelfs niet eerlijk.

Nog even iets anders: hoe ga je naar de catechisatie? Bid je voor hem die het moet geven en vraag je ook of je er zelf bij mag zijn, zodat je er wat van mee mag nemen? Ik denk als je dat mag doen, dan zal de Heere zeker Zijn zegen niet onthouden.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

catechisatie