Gave der onthouding

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge, alleenstaande vrouw van 28 jaar. Voor mezelf ben ik bezig om toch te accepteren dat het wel eens heel reëel kan zijn dat ik alleen zal blijven. Toch kom ik voor mezelf niet uit met 1 Korinthe 7. Hier staat in vers 8-9 dat de ongetrouwde, die de gave der onthouding niet heeft moet trouwen. Je kan toch ook ongetrouwd zijn, zonder de gave der onthouding te hebben? Wat wordt hier dan precies mee bedoeld? Ik heb niet het idee dat ik de gave der onthouding heb, maar toch zal ik wel hiermee moeten leren leven.

Verderop in dit hoofdstuk staat dat de ongetrouwde zich bekommert om de dingen des Heeren en de getrouwde om de dingen der wereld. Ik begrijp dat niet. Het lijkt mij dat zowel de ongetrouwde als de getrouwde zich moet bekommeren om de dingen des Heeren en dat de mens van nature zich bekommert om de dingen van de wereld. Hoe komt Paulus er dan bij om deze teksten zo op te schrijven? Wat bedoelt hij hiermee?

Antwoord

Beste vriendin,

Je schets een moeilijke situatie. Waarom? Je gaat van iets uit wat helemaal nog niet zeker is, slechts een idee van je zelf. En het tweede is: je hebt moeite met de teksten uit 1 Korinthe 7. Ik wil proberen je aan de hand van de Schrift mee te nemen, wat de bedoeling is van dit gedeelte. Velen hebben dit al verkeerd of onzorgvuldig uitgelegd.

Allereerst het woord onthouding. Paulus had de bijzondere Geestesgave van de onthouding: van seksuele begeerten. Maar... ook de gave van seksuele begeerten is van God, dus de onthouding ervan is op zich niet beter. Als ik jou goed begrijp, dat heb je die verlangens, maar je bent toch bang dat je ongetrouwd blijft. Dat is een ander probleem. Je kunt begeerten hebben die goed zijn, maar alle begeerten worden in dit leven niet vervuld. Bij Paulus hebben we met een bijzondere zaak te doen: hij had die gave van God gekregen. Wij kunnen hem hier niet in nadoen, want ieder komt persoonlijk voor deze zaken te staan. Hij schrijft dit in het hoofdstuk over het huwelijk. Tegen de gnostieken, die alles van deze aarde, al het lichamelijke als zonde zagen. Waar jij mee zit, is het dilemma: ik verlang naar liefde, naar geborgenheid, naar een huwelijk, maar dat is wellicht voor mij niet weggelegd. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar kun je dat nu al zeggen, je bent pas 28 jaar. De Heere weet wat goed voor je is. Nu al te denken: ik kom niet tot een huwelijk, is dat niet al te voorbarig? Nogmaals ik ken je niet, maar we hebben met een verrassend God te doen. Hij hoeft maar één man/jongen op je pad te brengen en er komt een grote verandering in je leven.

Dan het tweede gedeelte van je vraag. Getrouwden en ongetrouwden moeten als hoogste doel hebben: de eer van God, het heil van je naaste en de zaligheid van je eigen ziel. Daar ben ik het van harte mee eens. Maar Paulus bedoelt: wanneer je getrouwd bent, heb je meer aan je hoofd etc. dan een ongetrouwde. Je hebt zorg voor vrouw en kinderen. De drukte van het dagelijkse leven kan je zo in beslag nemen, dat je amper tijd hebt om aan het heil van je ziel te denken. Paulus schrijft die om te laten zien, dat dit voor hem zo geldt: hij kan met eerbied gesproken niet de zorg van een vrouw en een gezin erbij hebben, omdat hij zich volkomen wil wijden aan de dienst des Heeren. Dat is zijn beleving, dat is zijn keus. Dat kunnen wij niet nadoen, moeten dat ook niet willen.

Trouwens hij zeg ook ergens: je moet een vrouw bezitten, als niet-bezittende, hebben als niet hebbende. Je moet de teksten vanaf vers 33 zien in het licht van die tijd. Hij geeft adviezen, hij probeert de gemeente van Korinthe te onderwijzen. Bijvoorbeeld in vers 39 en 40: een weduwe behoort te trouwen, wanneer zij de gave der onthouding niet heeft, maar Paulus adviseert (door de Heilige Geest) dat zij gelukkiger is, wanneer zij afziet van een tweede huwelijk, en dat met het oog op de nood van de tijd en de zorgen van het huwelijk. Zulke oudere weduwen kunnen beter goed werk doen in de gemeente. In dat licht moet je deze bijbelteksten zien. Wellicht moeilijk, maar bij Geesteslicht, wel helder.

Ik hoop dat je hier enigermate antwoord hebt gekregen op je vraag. Je mag altijd in tweede instantie reageren.

Goede dagen toegewenst.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

ongetrouwd