20-weken-echo

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een vraag over de 20-weken-echo. Wij willen geen prenatale screening. Maar de 20-weken-echo kan, zei de dokter, ook goede informatie geven. Bijvoorbeeld over een afgesloten urineleider, zodat direct na de geboorte wordt begrepen waarom het kindje niet plast en het kan worden geopereerd. Het kan geruststelling geven dat bijvoorbeeld veel organen er goed uitzien. Maar de arts zei ook erg eerlijk: “Soms denken we ook afwijkingen te zien en blijken die er later toch niet te zijn of erg mee te vallen. Dan ben je voor niets ongerust geweest. Wij twijfelen nu enorm.” Kan een christelijke arts ons raden?

Antwoord

Meestal gaat het goed, maar soms kan –wat je noemt- een afwijking gezien worden op de echo.

-Probeer te bedenken wat het voor u betekent als er een afwijking wordt gevonden.

-Als uw kind een afwijking heeft, wilt u dat dan voor de geboorte al weten? Bijvoorbeeld omdat u zich er dan op kunt voorbereiden? Omdat u bij een gevonden afwijking u ervoor kan kiezen om op de juiste plek te bevallen, zodat de juiste specialisten aanwezig zijn voor eventuele noodzakelijk ingrepen?

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kan dit u helpen bij de keuze om wel of geen echo te laten verrichten. Waar u ook voor kiest, uw huisarts of verloskundige probeert u zo goed mogelijk te begeleiden.

Als er bij de 20-weken echo een afwijking (bijvoorbeeld een open rug) wordt gezien, dan is een uitgebreid echo-onderzoek nodig om meer duidelijkheid te krijgen over de betekenis van de afwijking. Uitgebreid echo-onderzoek geeft geen risico op een miskraam. Ook bij ernstige afwijkingen kunt u besluiten om de zwangerschap te voldragen en het kind ter wereld te brengen. Mochten de afwijkingen zodanig zijn dat het niet met het leven verenigbaar is, dan is het ook mogelijk om de zwangerschap te voldragen en na de bevalling afscheid te nemen.

Zie ook: www.rivm.nl/20wekenecho

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

echo