Is het normaal dat je na een ongeluk, het is al iets meer dan twee weken geleden...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat je na een ongeluk, het is al iets meer dan twee weken geleden, nog steeds elke avond eraan denkt als je in bed lig? Ik ben er gelukkig wel goed afgekomen. Ik was op de fiets en ben geschept door een auto. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er niet meer aan denk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Of het normaal is dat je na twee weken nog aan het ongeluk denkt dat je overkwam weet ik niet, maar vréémd is het zéker niet! Je bent er ongetwijfeld heel erg van geschrokken en ziet steeds voor je wat er had kùnnen gebeuren... dat je er goed van afgekomen bent is iets om dankbaar voor te zijn, maar dat betekent niet dat de schrik meteen verdwenen is.

Tja, hoe kun je er voor zorgen dat je er niet meer aan denkt? Geef het maar even de tijd, zou ik zeggen. Als je ’s avonds in bed ligt en de beelden komen terug, laat dat maar gebeuren. Dat is één ding. En het volgende -daarna- is: iedere avond te dánken voor de goede afloop (en laat óók dat rustig tot je doordringen). Praat er met je ouders, broers, zussen, vrienden of andere mensen in je omgeving over: dat kan mede een stukje verwerking zijn. Blijf in ieder geval niet rondlopen met de gedachte dat je kost-wat-kost er niet meer aan mág denken, want dat lukt niet! Ontspan je, want het gebeurde was níét niks, en moet een plekje krijgen.

Je schrijft trouwens niets over eventuele schuld: mocht je die hebben dan is het zaak om je eigen fietsgedrag natuurlijk ook onder de loep te nemen!

Sterkte, hoor! En een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie