Advies om niet aan te gaan

Ds. W. Pieters / 10 reacties

Vraag

Aan ds. Pieters. Ik heb onlangs kerkenraadsbezoek gehad. Alhoewel ik absoluut eerlijk ben behandeld, doet het pijn. Wat is het geval. Het Heilig Avondmaal staat bij ons gehouden te worden als de Heere het geeft. Al enkele jaren is hier strijd om. Steeds nog niet mogen aangaan, met name omdat de kerkenraad -nog- geen vrijmoedigheid heeft mij aan te laten gaan. Nu is weer de toegang tot het Heilig Avondmaal min of meer ontzegd. Er rust geen ban op mij, menselijk gesproken, ook niet middels kerkelijk recht. En het grootste, de ban die er was, is door Hem Zelf, als Plaatsbekleder voor mijn arme ziel, weggenomen daar Hij Zelf sprak: Ik voor u... Aan mij werd gevraagd tijdens het bezoek: “Het is nu een tijd geleden dat we er de laatste keer zijn geweest. Kun je ons meer vertellen?” Ik wist niets te zeggen. Het leek wel of ik dichtsloeg. Toen ze weg waren, bedacht ik me dat ik vele malen zielsbevindelijk heb mogen zien wat Christus voor mij heeft willen doen. Wat het Hem heeft gekost mij vrij te maken. Ik wil geen Avondmaal houden om er iets mee te zijn, nee verre van dat. Hij heeft het gezegd om het tot Zijn gedachtenis te doen, om wat Hij heeft willen doen. Ik zou zo graag willen aangaan, maar ze adviseerden het me niet te doen. Ik weet het niet meer!

Antwoord

Heel moeilijk, ja, onmogelijk is het om buiten een pastoraal contact om raad te geven in zulke tere dingen. Over uw hart en persoonlijke relatie tot de Heere kan niemand behalve u zelf oordelen, ik zeker niet.

Over de kerkelijke gang kan ik wel wat schrijven. En dat is: wie door de kerkenraad is toegelaten om belijdenis des geloofs af te leggen, is daarmee toegelaten tot alle rechten en plichten van het lidmaatschap en in het bijzonder om aan het avondmaal deel te nemen. Wanneer een kerkenraad meent dat iemand niet kan worden toegelaten tot het avondmaal (en dat kan alleen om redenen van leer of leven/belijden of gedrag; en nooit om het ‘onbekeerd zijn’ of zo), dan moet die kerkenraad die persoon niet toelaten tot het doen van geloofsbelijdenis. Heeft een kerkenraad iemand toegelaten om belijdenis af te leggen, dan kan er maar één reden zijn om daarna die persoon de toegang tot het avondmaal te ontzeggen, namelijk dat die persoon onder tucht staat - en dat kan weer alleen om reden van de leer of het levensgedrag.

Pastoraal kan worden geadviseerd om niet aan te gaan. Dit kan goed zijn, bijbels verantwoord. Wel is de vraag welke maatstaf de broeders aanleggen. In vraag en antwoord 81 van de Catechismus staat: “Voor wie is het avondmaal des Heeren ingesteld? Voor degenen die zich vanwege hun zonden mishagen; en toch vertrouwen dat deze hun om Christus vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren.”

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

censuurkerkenraadtucht
10 reacties
Boaz
Begrijp ik het goed dat de kerkeraad bepaalde criteria heeft aangelegd op grond waarvan je aan de Maaltijd des Heren kunt deelnemen?

Er staat nergens in de Bijbel dat je een bepaalde mate van heiligheid moet bezitten, het is wel van belang dat je niet volhard in een zonde waarvan je je niet wilt bekeren.
Wat geeft men aan voor reden(en)?

Je hoeft niet met een verhaal te kunnen komen, je hoeft niet van alles ervaren te hebben, je moet gelòven in de Zoon van God en weten dat Hij voor jou gestorven is. Dan mag je als kind van Hem deelnemen aan de tafel!
balksplinter
"bedacht ik me dat ik vele malen zielsbevindelijk heb mogen zien wat Christus voor mij heeft willen doen"
Dat is iets tussen Hem en jou, de kerkenraad mag daar, hoe pastoraal ook bedoeld, niet over oordelen. Vraag de Heere om die mensenvrees van je af te nemen en laat je door Hem naar Zijn Tafel leiden!
Omega
Het kan zijn dat iemand nog niet zo lang geleden in (openbare) zonde is gevallen. Hoewel de Heere deze zonden heeft vergeven, ligt dit in een gemeente dan nog erg gevoelig. Om die reden kan een kerkenraad adviseren om met de gang aan het HA (dat niet zaligmakend is) nog even te wachten. De vraagsteller geeft zelf aan dat de kerkenraad hem eerlijk heeft behandeld.
Antonia
Je bent door je kerkenraad eerlijk behandeld, zeg je. Kun je daar dan niet voor buigen ook al doet het pijn? Is het oordeel van een kerkenraad onbelangrijk? Lydia zei: "Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben" Hand. 16:15. Leg het voor de Heere neer en vraag of Hij je op Zijn tijd ten dis wil leiden.
Omega
@ABC123 Een christen is niet alleen uniek, maar hij maakt ook onderdeel uit van een gemeenschap, de gemeenschap der heiligen zelfs. Dat betekent dat hij ook zijn best doet/zal proberen te toen om geen aanstoot te geven aan anderen (Fil. 1:10, 2 Kor. 6:3, 1 Kor. 10:32, Rom. 14:13). Wie dien je er mee, anders dan je eigen vlees, door het eerlijke advies van de kerkenraad naast je neer te leggen? (Hebr. 13:17).
Omega
@ABC123 Je geeft pas aanstoot als je je in de kerk van je schoonfamilie net zo gedraagt als in je eigen gemeente ;-) Als je tijdens de dienst in de kerk van je schoonouders huppelt van zielevreugd, links en rechts in de geest valt of onverstaanbare klanken begint uit te stoten, vrees ik dat je met spoed opgenomen zult worden in een inrichting. In een Pinkstergemeente behoor je dan tot de meest Geestbegaafde gelovigen.

Stel nu dat je weet dat je schoonouders het vreselijk vinden als je een piepkort rokje draagt. Ga je dan zo gekleed bij hen op bezoek? Ik neem aan dat jij je kleding aanpast. Niet voor jezelf, maar uit respect voor je schoonouders. Omdat je hen niet wilt kwetsen. Welnu, net zo werkt dat in een kerkelijke gemeente ook.
juni
vragensteller
alles voor de Heere neerleggen.
Als Hij u, Zelf aan het avondmaal
brengt,ziet u geen mens meer!

blijf daar toch op wachten,want Hij komt terug op Zijn eigen werk!

of de ouderlingen het recht zien,weet ik niet, maar ze worden wel gebruikt,dat u,een smekeling bent aan de troon der Genade.
doet u weer oefeningen op!
zzoeker
LS.
zou het voor ons niet de vraag moeten zijn waarom er in de Bijbel nergens wordt geadviseerd om niet 'aan te gaan'. Sterker nog, wat lezen we eigenlijk wél in de Bijbel over het HA? Ds. Pieters heeft gelijk als hij citeert uit de H.C. Vanuit de Bijbel is deze vraag namelijk niet te beantwoorden... Is dat al niet een aanwijzing?

Daar waar wij menen te lezen dat onze Heere Jezus Christus het HA instelt, is niet anders dan dat Hij het Pascha continueert met deze toegevoegde waarde: dat Hij Zijn discipelen oproept om dit voortaan tot Zijn gedachtenis te doen. Lees zelf maar. Ter gedachtenis aan HEM, het ware Pascha. Al wat daarvan afwijkt is gebaseerd op misinterpretaties en zeker geen Sola Scriptura! 2000 jaar verwarring, strijd en theologische misverstanden omtrent Avondmaal en eucharistie, en waarom? om zoveel mogelijk van het 'Joodse' denken en de gebruiken te kunnen distantiëren. Terwijl dat zg. 'Joodse' denken gebaseerd is op de inzettingen van de HEERE God. Helaas, ook de H.Cat. worstelt in deze zaak met allerlei bijbelverzen om uiteindelijk op iets niet-bijbels uit te komen. De gerefereerde verzen lezend ontdekt u dat deze aldus niet bedoeld zijn.
Vraag u eens af: waarom komt de uitdrukking Heilig Avondmaal niet in de Bijbel voor? Het woord sacrament vindt u nergens, 'vieren' nauwelijks...

Verdiep u in en onderzoek wat 'Quartodecimanen' deden, zij volgden het Bijbelse spoor; de apostel Johannes en Filippus waren Quartodecimanen. Dat was onder de eerste gemeenten de 'norm', dat was normaal. Onderzoek of deze dingen alzo waren, zou ik zeggen.

Herbronnen, terug naar de Schrift! Ook aan de zeer gewaardeerde ds. Pieters de oproep: verkondig het Woord, en niet een 'theologie', tot eer van uw Zender. Hartelijk dank.
zzoeker
Kortom, de vraagsteller/stelster heeft dan ook geen vraag meer, de ambtsbroeders des te meer.
Dinand
Vragenstelster,

In de voorbereiding de week voor het avondmaal word gesproken over zelfonderzoek, en niet over de ouderlingen zullen je wel keuren of je goed genoeg bent.
De ouderlingen hebben wel de taak om over de gemeente te waken dat is heel wat anders.

Jij verlangt om deel te nemen om je te laten voeden aan Zijn tafel tot versterking.
In jou schrijven merk ik dat op, ga maar gerust de HEERE weet ervan en je verlangens daarheen.
Laat je niet langer tegen houden, ook de tegenstander heeft hier belang bij om je tegen te houden en niet te gaan.
De tegenstander weet ook dat je graag wilt gaan en de HEERE wilt toe behoren.

Wie zegt dat de ouderlingen in jou gemeente het bij het juiste eind hebben, dat zijn ook maar mensen en een vraag voor hen laten zij zich wel leiden door de juiste geest.

Ik heb al wel heel wat gezien en meegemaakt wat hier in gebeurd wat niet klopt.

De HEERE nodigt je om te komen, de ouderlingen zeggen daar ben je nog niet goed genoeg voor, hier kun je al in zien dat er iets niet klopt.

Het is allemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld dat maakt de mens ervan.

Luister maar als een kind dan zul je zien hoe rijk je bent in Hem.
Hij geeft het je om niets, Hij heeft je op het oog.

Stel het voor de volgende keer niet langer uit als je voor jezelf een goed geweten daarin hebt, het zou maar zo de laatste keer kunnen zijn.

Je zult zien hoe je hierin versterkt word en wat het met je doet om je te laten voeden aan de tafel waarin HIJ zelf de Gastheer is.

Blijf je hierin twijfelen ik hoop voor je van niet. bezoek of luister is diensten van andere gemeentes op de site kerkomroep.

Blijf hierin niet in vast zitten maar maak je los, dat bid ik je toe.

En als je gaat denk dan nog eens terug hieraan.

Sterkte en het komt goed.