(...) Ik ben een getrouwde vrouw en sliep twee maanden geleden bij mijn vriendin...

Ds. R. Veldman / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een vreselijk probleem. Ik ben een getrouwde vrouw en sliep twee maanden geleden bij mijn vriendin omdat ze ziek is en hulp nodig had. 's Nachts toen ik in bed lag heeft haar man geprobeerd mij te verkrachten. Dit is gelukkig niet gelukt omdat ik steeds harder ging praten en zei dat hij weg moest gaan. Wat moet ik hier mee? Het mijn vriendin vertellen (die naar haar mening gelukkig getrouwd is)? Ook voel ik mij schuldig ten opzichte van haar, want zij weet van niks, en.... ben ik de enige bij wie hij dat probeert en moet ik het haar vertellen? Zo ja, haar huwelijk haal ik overhoop, en zo nee, wat zijn dan de gevolgen? Ook heb ik mij afgevraagd of ik aanleiding heb gegeven om hem tot zo'n daad te brengen. Ik denk van niet. Ik weet het gewoon niet wat ik hiermee aan moet. Kunt u mij raad geven?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als u christen bent en dat neem ik aan, ga dan voor alles wat u wilt doen in gebed en vraag om wijsheid en om de juiste woorden te gebruiken in de gesprekken die u wilt gaan voeren.

U bent getrouwd!  Spreek er dan eerst voorzichtig met uw eigen man over. Openheid in een relatie, ook in uw relatie dus,  is van zeer groot belang. Probeer de omstandigheden waarin het allemaal gebeurde zo goed mogelijk te omschrijven en vergeet daarbij uzelf niet. Hoe u zich gedroeg enz.

Kent u de man van uw vriendin goed, dan moet het toch lukken om ook met hemzelf  in gesprek te komen. Begin vragenderwijs: “Zeg eens, ik wil jou graag een paar vragen stellen die mij heel erg bezig houden en waarvan ik mij afvraag of ik het wel goed gezien heb."

Vertel dan uw ervaringen zo open en eerlijk mogelijk. Wees helder!  Het kan natuurlijk zijn, nadat u alles eerlijk hebt verteld, dat hij het ontkent. Dat zou jammer zijn, maar wijs hem dan in ieder geval op zijn christen zijn en dat we leven onder een geopende hemel. Wees duidelijk! Als hij bekent probeert u dan eens voorzichtig wat dieper door te vragen. Wat is er met jou aan de hand en waarom doe je dit?, enzovoort. Probeer naast hem te gaan staan!

Was het een zwak moment of is het een structureel probleem. Als het vaker gebeurt en hij de strijd er tegen steeds weer verliest, raad hem dan aan om contact op te nemen met iemand die hij vertrouwt en aan wie hij zijn probleemgedrag kan vertellen. Wellicht dat hij er ook over kan spreken met zijn vrouw. Dan is het goed dat u er ook met haar over doorspreekt. Als die relatie goed is moet dat kunnen.

Maak in ieder geval duidelijk dat hij een probleem heeft en dat hij er dan ook wel voor bewaard moet worden om dit weer met een ander te proberen. Het gaat er natuurlijk om, om dat te voorkomen en ook anderen beschadigd zullen worden door zijn gedrag. Daarbij zet hij ook zijn eigen huwelijk op het spel. En niet in het minst gaat het hierbij ook om zijn eeuwig heil.
We hebben de zonden te belijden, vergeving te vragen en de zonden te verlaten. De Heere Zelf dat schenken. Hij wil ook de kracht schenken om de goede strijd tegen de zonden te strijden en erin te overwinnen.(1 Johannes 1).

Dring er tenslotte op aan dat hij zo spoedig mogelijk hulp, professionele hulp, gaat zoeken bij bijvoorbeeld instellingen als Eleos of de Driehoek. Wacht er niet mee, want u kunt wellicht voorkomen dat het verder gaat en er nog meer mensen beschadigd zullen worden.

Ik wens u veel wijsheid  toe.

Ds. R. Veldman