Gaat een OCD vaak gepaard met een depressieve stoornis? Hebben mensen met een OC...

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Gaat een OCD vaak gepaard met een depressieve stoornis? Hebben mensen met een OCD minder vermogen tot empathie?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het moeilijke aan je vraag is dat er weer niet wordt aangegeven of het nu hier gaat om een obsessief compulsieve stoornis als toestandsbeeld of een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Maar over het antwoord kan ik kort zijn. Als iemand een obsessief compulsieve stoornis heeft als toestandsbeeld  is er sprake van dwanggedachten en- of dwanghandelingen. De dwanghandelingen of - gedachten worden gevoed door angst en met name de handelingen zijn gericht op het bezweren van die angst. Het lijden kan dermate zwaar zijn voor degene die een obsessief compulsieve stoornis heeft dat daardoor ook depressieve klachten kunnen ontstaan. Ik durf niet te beamen dat depressie vaker voorkomt bij een obsessief compulsieve stoornis.

Wat betreft empathie kan ik zeggen dat iemand met een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis, zoals ik al eerder heb uitgelegd, worstelt met het willen hebben van controle en regelgeving, strenge gewetensfunctie en daarbij vaak sprake is van enige rigiditeit. Empathie vraagt om enige soepelheid en onbevooroordeeld te kunnen luisteren naar de ander. Mensen met een OCD zullen hier wellicht wat meer moeite mee hebben.

Groet Kees den Hamer,
psychotherapeut seksuoloog

Lees meer artikelen over:

psychologie