Ik wil bekeerd worden maar kan het niet

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is eigenlijk niet echt een vraag. Ik wil graag bekeerd worden maar ik kan het niet. Het lijkt wel alsof de Heilige Geest Zich verborgen houdt als ik de Bijbel lees. Verstandelijk begrijp ik wel wat ik lees, maar het raakt me vaak niet en verandert eigenlijk niets aan mijn leef- en denkwijze. Er zijn zo veel dingen die me bezighouden: school, vrienden, relaties en ondertussen is alles (tot me bureau aan toe) een chaos. Zo voelt het tenminste.

Ik raak steeds meer in een neerwaardse spiraal omdat ik alles steeds verkeerd doe. Ik raak steeds verder van de Heere af en ondertussen probeer ik mezelf te redden met mijn eigen 'wijsheid'. Ik verlang ernaar rust te vinden. Te mogen weten dat ik ook in Christus geborgen ben en wijsheid van Hem te ontvangen, maar ik ben zo onmachtig. Kunt u mij helpen of advies geven?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Het is altijd moeilijk om vanuit een brief van een onbekende direct een goed beeld te krijgen van de aard van een probleem. Het beeld dat ik vanuit je email krijg is dat je worstelt met geestelijke vragen, maar het zou me niet verbazen als je daarnaast ook psychisch het moeilijk hebt. Wanneer dat laatste inderdaa zo is, raad ik je aan hulp te zoeken bij een christelijke hulpverlener of instelling.

1. Je schrijft allereerst dat je graag bekeerd wilt worden. Mijn vraag daarop is: Hoe is dat zo gekomen? Het is namelijk een wonder als je gaat verlangen bekeerd te worden en de Heere wilt dienen. Vanuit onze geboorte hebben we dat verlangen immers niet meegekregen. Er komt in ons leven pas een echt verlangen naar de Heere als er wedergeboorte heeft plaatsgehad. De Heilige Geest gaat je dan immers laten zien dat je zonder God ellendig bent en wekt het verlangen naar de Heere in je hart. Als je wens van bekering niet maar een algemeen gevoel is, omdat je vanuit je opvoeding weet bekeerd te moeten worden om zalig te worden, dan is dat een blijk van het werk van de Heere in je hart.Hij wekt immers zelf het verlangen naar Hem!

2. Je schrijft dat je vaak zo lauw bent als je de bijbel leest. Het doet vaak zo weinig en je leven verandert niet werkelijk. Allereerst wil je ik je zeggen dat een waar geloof volgens de Heidelbergse Catechismus (Zondag 7) zowel je hoofd (verstand) als je hart (gevoel) betreft. Geloof is dus meer dan gevoel alleen. We moeten ons niet door ons gevoel laten drijven, maar door het Woord van de Heere.

3. Je wilt graag bekeerd worden, maar stuit op je eigen onbekeerlijkheid. Weet je, als de Heere bekerend gaat werken in je hart, kom je er juist achter dat je vanuit je zelf nog zo onbekeerd bent. Denk aan de mens in de bijbel die tot Jezus zegt: Ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp. Het verschil is echter dat je er dan juist last van krijgt. Het wordt je zonde en verdriet tegenover God. Daarin mag en kan je als het goed is niet blijven rusten. Het mag je uitdrijven tot de Heere in het gebed en naar Zijn Woord. Hij zegt immers; Werpt al uw bekommernissen op Hem! Roep Mij aan in de dag der benauwdheid; Ik zal u uithelpen en gij zult Mij eren. Leg je onbekeerlijkheid en al je nood bij de Heere niet. Houdt daarin aan, net als de weduwe bij de onrechtvaardige rechter. Jij bent immers onmachtig en onwillig van jezelf, maar de Heere is almachtig en gewillig in het zaligen van zondaren. Grijpde Heere vast aan Zijn eigen Woord en ga met de beloften van je doop tot Hem om te smeken of Hij Zijn beloften vervult in je leven.

Ds. W. N. Middelkoop

Tags in dit artikel:

bekering