Souvenir weggooien

Ds. M. M. van Campen / 8 reacties

Vraag

Mag je, wanneer je een bezoek brengt aan bijvoorbeeld Italië, een beeldje van een (Romeinse) god(in) als souvenir meenemen? Ik heb dit in het verleden gedaan, moet ik het nu weggooien? Ik zou het niet in m'n hoofd halen om dit beeldje eer te bewijzen, maar toch...

Antwoord

Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn. Nu zal een goedkoop beeldje uit Italië wel meevallen. Het gaat echter niet alleen om de vraag of jij het eer bewijst, maar ook met het afgodsbeeldje zelf kan een en ander gebeurd zijn. Vooral in Afrikaanse landen waar nog toverdokters actief zijn, gebeurt het dat beelden betoverd worden met bezweringen en magische formules.

Ik geef 2 voorbeelden: 1. Een zendeling die werkte voor 3 x M (More Message in the Media)  in Swaziland kocht een souvenir voor thuis. Een masker. “Ben je daarmee naar de toverdokter geweest?”, vroeg hij aan de verkoopster. Die giechelde en zei: “Nee.” De naïeve zendeling kocht het aarzelend. Thuis kreeg het een plek bij andere souvenirs, o.a. een aantal stenen dierenbeeldjes uit datzelfde land. Er kwam echter onrust in het gezin toen het masker eenmaal hing. De zendeling vertelt: “Mijn vrouw en ik, los van elkaar, kregen tot tweemaal toe een ernstig ongeluk, waarbij de auto total loss was. De stenen beeldjes gingen op den duur zweven en vielen kapot op de grond.” De zendeling ging de Heere bidden om wijsheid en kwam tot de overtuiging dat hij van het masker af moest en ook hoe dat dan moest. Kapotzagen. Zodat het helemaal vernietigd werd en daarna in de prullenbak. Toen keerde de rust weer. Later sprak hij er over met Afrikaanse christenen. Die zeiden dat het masker wel degelijk behandeld was door toverdokters. Het kwade kan zich hechten aan hout en steen en kan zich ook uiten in ziekte en ongelukken! Zelfs kamers kunnen demonisch besmet raken.

Enerzijds zijn godenbeelden slechts van hout of steen, zilver of goud (zie Psalm 115). Maar er is ook een andere kant in de Bijbel: achter de beelden kunnen wel degelijk reële onzichtbare machten en geestelijke grootheden zitten. Demonen dus, gevallen engelen. Zie 1 Kor. 10:20 en Op. 9:20. Boze geesten kunnen er achter schuilgaan. Er is een relatie tussen boze geesten en bijv. Boeddhabeelden waar stokjes wierook voor gezet worden. Vooral als ze door een toverdokter behandeld of in een heiligdom van afgoderij hebben gefunctioneerd. Het kan dus gevaarlijk zijn.

2. Ik denk aan de internationaal bekende Bijbelleraar Derek Prince. Hij erfde eens vanuit China een doek met vier schitterend geborduurde draken erop, dat een plaats kreeg aan de muur van de huiskamer. De kleurschakering was hoofdzakelijk purper en scharlaken. De draken hadden vijf klauwen aan iedere poot en dat wees erop dat het keizerlijke draken waren. Juist omtrent die tijd ging hij tegenstand ervaren in zijn bediening die hij van de Heere had gekregen. Zoekend naar de oorzaak liet God hem zien dat het drakendoek de boosdoener was.  Als hij naar ze keek, moest hij denken aan de Bijbel. Wie wordt er in de Bijbel als draak afgebeeld? Dat was de satan, Op. 12! Past het vervolgens mij als knecht van Christus, in mijn huis voorwerpen uit te stallen die de grote tegenstander van Christus, satan, symboliseren? Nee dat  kan niet. Hij besloot de draken weg te doen. De barrière werd werkelijk opgeheven. De geborduurde draken hadden een vloek gebracht in zijn huis. Door ze radicaal weg te doen werd hij ervan bevrijd en werd het kanaal voor het ontvangen van Gods zegen weer geopend.

Lees tenslotte Deuteronomium 7:25-26: “De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel. Gij zult dan den gruwel in uw huis niet brengen, dat gij een ban zoudt worden, gelijk datzelve is; gij zult het ganselijk verfoeien, en ten enenmaal een gruwel daarvan hebben, want het is een ban.”

Ds. M. M. van Campen,
Rotterdam-Zuid

8 reacties
pannenkoek
ja, zons verhaal als hierboven heb ik ook wel eens gehoord van een goede bekende. Er gebeurden allemaal rare dingen in huis , en na het weggooien van beeldjes keerde de rust weer. Wij zijn huiverig tegen het meenemen van souveniers uit zulke landen.
jan33willem
Bijgeloof heet dat, en daar hebben wij als Christenen geen boodschap aan. Ik raad iedereen ook aan om Deuteronomium 7 eens in z'n geheel door te lezen voordat men de daad bij het woord voegt ...
eduard1
Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het weggooien.

Wij hebben eens een schilderij van aardewerk gehad van het laatste avondmaal, u kent ze wellicht wel. Het voelde echter niet goed en steeds was er onrust in huis. Toen hoorden wij dat het schilderij met olie gezalfd was met de bedoeling de mensen waar het van was te beschermen tegen de boze. Toen hebben we ervoor gebeden en het weggegooid, en de rust keerde weer.
Dit soort dingen zijn vaak niet zo onschuldig als ze er uit zien.
Alphonsus
@ Eduart,

Ik heb een voorstelling van het laatste avondmaal in een kleine glas in lood voorstelling met een ijzeren koordje tegen de achterruit hangen. Dit hangt er al ongeveer 15 jaar.

Dus Eduart, wat nu te doen??
eduard1
@Alphonsus,

als je mij reactie goed leest, dan zul je merken dat onze situatie en die van jullie totaal niet vergelijkbaar zijn.

Ik heb je misschien wat op het verkeerd been gezet door de opmerking 'Dit soort dingen zijn vaak niet zo onschuldig als ze er uit zien.' Ik had dat zorgvuldiger moeten formuleren.
Ik bedoel daarmee natuurlijk niet de afbeelding op zichzelf, maar ik doelde op het zalven van spullen met olie om vervolgens als bescherming te dienen. Dát is niet zo onschuldig als het lijkt. Het is nl. niet Bijbels, maar hartstikke occult.

kHoop dat ik het zo verduidelijkt heb.
adriano313
Hopelijk kan ik je helpen met onderstaand antwoord

Ik denk dat het erg verstandig voor je is, om het beeldje gewoon weg te doen

Waarom:
Natuurlijk kennen we uit de geschiedenissen meerdere voorbeelden en mythen van goden en godinnen. Historisch gezien vertellen ze ons ook ontzetten veel over eerdere beschavingen en rijke culturen.
Echter, de mensen baden tot deze beelden in hoop en vertrouwen en verwachten kracht en voorspoed hiervan.

Vanuit een christelijke overtuiging denk ik dat je best inhoudelijk kan beoordelen welke functie deze beelden van goden en godinnen innemen.
God zegt niet voor niets dat je geen beeld moet maken/ aanbidden. Het is n.l. een zaak van principes of logica (maar net hoe je het noemt).
Beelden van goden, godinnen, boeddha’s etc hebben dus een religieuze functie. Misschien heb je de intentie (om het te aanbidden) helemaal niet, maar het is alles behalve functieloos!

Nu zijn er duidelijk 2 geestelijke machten in ons universum/ hemelen/ aarde/ onder de aarde/ die een duidelijke strijd met elkaar leveren. De kwade macht grijpt vooral zaken aan die mensen ertoe verleiden om van hun vertrouwen en voorspoed afhankelijk te zijn. Occulte invloed noem ik het maar. Hookie spookie wat veel mensen (los van een placebo effect) niet kunnen of zullen ontkennen.(in veel culturen zijn er talrijke rituelen en verhalen)

Goden, godinnen, boeddha’s tempels etc -vereringen zijn n.m.m. demonische vereringen waarbij mensen eigenlijk slaaf worden van een demoon en zijn afhankelijke bedoelingen (ver van God en van God los).
Een gesneden beeld is hierbij niet meer een visualisatie om in contact te komen met de demonische geestenwereld. Een contactpunt noem ik het maar, (Ik ken ook mensen die het een poort noemen) waarbij soms mensen openlijk de geestenwereld aanroepen om (extra) kracht aan het object te geven

Het lijk me dan niet bevorderlijk om contactpunten of poorten in je nabijheid te hebben. Sterker god laat duidelijk in het O.T. weten dat het vernietigd moet worden. (lees, zodat er geen contact meer mogelijk is) Hierdoor is de situatie weer normaal. (lees, mozes en God’s woede over het gouden kalf)

Wees dus verstandig en handel wijs, ook al kom je bij andere mensen of gebouwen etc. Bidden om bescherming tegen het boze, het kwade of verzoeking is dus geen ritueel maar beschouw het als een positieve kracht die God je geven kan ter bescherming op aarde.

Lees de verhalen van Salomo ook eens erop na. Een ontzettend verdrietig einde!
Probeer open te staan voor God en Hij laat je de nodige poorten zien die de deur uit kunnen. (een leuk voorbeeld was de gele band van het Judopak van mijn vriend. Staat een draak op wat niet alleen maar een leuk karakteristiek chinees plaatje is) Wees dus alert waar je kunt en VRAAG om guiding
erishoop
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
marcel081276
volgens mij staat er in de bijbel dat we zowiezo geen afbeeldingen mogen maken van iets, staat gewoon in de 10 geboden, waarom word dit gebod nu ineens met voeten getreden?