Kanselruil Gereformeerde Gemeenten

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan een predikant van de Gereformeerde Gemeente. Diverse predikanten binnen de Gereformeerde Gemeente doen aan kanselruil, vooral met de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Tot op heden is mij niet bekend dat er ook kanselruil is met de Gereformeerde Gemeente in Nederland of de Hersteld Hervormde Kerk. Echter, tot mijn verbazing las ik op een welbekende site dat er onlangs een emeritus-predikant van de Ger. Gem. voorging in een Hervormde gemeente (PKN) in een zondagmorgendienst, terwijl deze predikant niet meer voorgaat in de Ger. Gem. Wat is nu wel mogelijk/toegestaan met betrekking tot kanselruil? Klopt het inderdaad dat deze emerituspredikant is voorgegaan in een PKN-gemeente?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben niet op de hoogte met het voorval dat u noemt. Ik ken geen predikant van de Ger. Gemeente, die voorgaat in een dienst van PKN.

Wat kanselruil betreft moet ik zeggen dat er in de Ger. Gem. officieel geen kanselruil met andere kerkgenootschappen bestaat. Er kan dus geen kanselruil buiten de grenzen van het kerkverband mogelijk zijn. De ouderlingen moeten toezicht houden op de verkondigde leer. Zij moeten er voor zorgen dat er geen ‘vreemde’ leer wordt verkondigd. Zie het bevestigingsformulier voor de ouderling. Zij zijn verantwoordelijk voor de leer die verkondigd wordt. Zij hebben geen opzicht over een predikant uit een ander kerkverband. Dus dat zou een scheve zaak zijn.

Er gebeurt wel 'kanselruil' onder de naam van het GBS. Maar dat gaat buitenom de verantwoordelijkheid van de ouderlingen. Toch doet het wat vreemd aan om te lezen dat predikanten onder de noemer van GBS of een andere stichting overal voorgaan. Hier ontbreekt dus het bijbelse opzicht van de ouderlingen. God wil dat in de gemeente alles ordelijk zal toegaan en heeft de prediking onder het opzicht van de ouderlingen van de gemeente gesteld.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)kanselruil