Waarom dragen enkele Hersteld Hervormde predikanten hun toga wel in diensten van...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Waarom dragen enkele Hersteld Hervormde predikanten hun toga wel in diensten van bijzondere aard (doop, avondmaal en trouwen) en niet tijdens de algemene diensten?

Antwoord

Daar zullen geen principiële redenen voor zijn, maar praktische redenen. Zelf heb ik jarenlang een toga gedragen, maar sinds 1995 draag ik hem ook alleen met speciale gelegenheden. Dat komt, dat een reparatie aan de toga, namelijk een nieuw boordje en nieuwe manchetten, ruim 700 gulden kostte. Om een nieuwe aan te schaffen is dat prijskaartje nog vele malen hoger. Daarom draag ik de toga alleen voor die gelegenheden, en als hij kapot gaat preek ik in m’n zwarte pak net zo gemakkelijk. Het zit hem niet in een toga, alsof je daardoor een zwaardere, een lichtere, een knappere of minder knappere dominee bent.

Het is je misschien wel eens opgevallen, dat een toga alleen gedragen werd door een predikant die aan een universiteit gestudeerd had. Had men aan een Hogeschool o.i.d. gestudeerd, dan mocht je geen toga dragen. Dat geeft al aan dat een toga een soort wetenschappelijk gewaad is. Dat wil het niet zeggen dat een dominee die geen toga draagt minder is.

Want waar gaat het om: om een toga of om Gods Woord? Het gaat in de prediking uiteindelijk alleen maar om het Woord van de Heere. Dat we door dat Woord onderwezen worden, en daardoor de Heere mogen kennen. En je begrijpt, daarbij heeft een toga aan inhoud niets meer te zeggen.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Tags in dit artikel:

toga