God zien tijdens drugs

De Hoop ggz / 2 reacties

Vraag

Kan het zijn dat God Zichzelf laat zien als je onder invloed bent van drugs? Of te wel: laten zien dat je als mens verkeerd bezig bent?

Antwoord

Jazeker. Onze Heere is in staat om in elke situatie en op elk moment tot ons te spreken, waarom dan niet als iemand onder invloed is? In ons werk heb ik meermalen getuigenissen mogen horen van mensen die juist op het moment dat ze diep in de put zaten de stem van God hebben gehoord. De vraag is wel of de ‘ontvanger’ het juist verstaat. Het kan zijn dat hij of zij het wel hoort en ervaart, maar het later niet wegredeneert als van “dit was vast een droom omdat ik onder invloed was.”

Met vriendelijke groet,
Henry Valk, Stichting Voorkom

Tags in dit artikel:

drugs
2 reacties
Lord_Mcgold
Uit ervaring van mijn studententijd kan ik beamen dat mensen die onder drugs zijn er heilig van overtuigd kunnen geraken een "goddelijke ervaring" mee te maken op dat moment. Het is niet aan mij om te oordelen die ervaring echt is of niet. Het kan zelfs zo zijn dat het ze motiveert om God te zoeken op momenten dat ze niet onder invloed zijn.

Echter heeft drugs ook een enorme keerzijde, zo heb ik veelvuldig ervaren bij huisgenoten. Naast de "goddelijke ervaringen" waren er ook regelmatig overtuigingen dat er sprake was van kabouters op tafel, treinen in de huiskamer, vliegende elfjes etc. Zelfs een bijna-dood-ervaring is na te bootsen, met bijvoorbeeld een overdosis ketamine. Niet aan te raden overigens omdat dit "out-of-the-body"-gevoel kan omslaan in een serieuze medische toestand (het alice-in-wonderland syndroom) wat kan leiden tot permanente ontoerekeningsvatbaarheid.

Zelf moet ik wel concluderen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand God ging zoeken doordat hij onder invloed vreemde dingen heeft meegemaakt. Wel heb ik veelvuldig meegemaakt dat het ze tot nadenken heeft gezet over levensvragen zoals "wat is er na de dood".
Willem84
Vooral in veel primitievere religies worden geestverruimende middelen gebruikt om in contact te treden met het hogere. Nu geloof ik niet in het nut van deze hogere (wellicht heidense) machten maar ik heb wel het idee dat wij gewaarschuwd worden voor het gebruik van deze verdovende middelen, omdat ze onware visioenen zouden kunnen geven:

http://www.openbible.info/topics/drug_use