Ik kom vaak in een grote stad en als ik al die mensen zie lopen krijg ik het ben...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik kom vaak in een grote stad en als ik al die mensen zie lopen krijg ik het benauwd. Al die mensen die nog niet van God weten (veel tenminste), die God nog nooit echt nodig hebben gehad maar gewoon doorleven. Dan zou ik al die mensen wel willen aanspreken en over God willen vertellen. Leven zonder God kan niet! En als ik dan denk aan al die mensen die zelfmoord willen plegen krijg ik kippenvel. Ik wil ze allemaal helpen! Maar ergens durf ik het niet en weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Wat kan ik hiermee doen? Ik voel een drang, maar weet niet hoe ik hier mee om moet gaan?!

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp je vraag. Er zijn zoveel mensen die je om je heen ziet met allerlei problemen, maar met het grootste probleem dat de meeste God niet kennen. En zelf loop je daar tussen in en de vraag bekruipt je: hoe moeten deze mensen aan de weet komen dat er een Heiland is. Dat de vraag bij jou leeft is een vrucht van het feit dat jezelf wel de relatie met God kent. Wanneer we zelf de Heere hebben leren kennen, zouden we het alle mensen wel willen vertellen dat ze zalig moeten en kunnen worden door Jezus Christus.

Men zegt wel eens: allen die opnieuw geboren zijn zouden wel dominee of zendeling willen worden. Maar het is duidelijk dat je dat allemaal niet als beroep kunt worden. Maar wel is er de opdracht van Christus voor elke gelovige: Gij zult Mijn getuigen zijn. Maar hoe moeten we dat doen en waar moeten we beginnen?

Beginnen moeten we bij die mensen die het dichtst bij ons leven. Dan denken we aan het gezin, ouders en broers of zusters, enz. Het is als met concentrische cirkels: je begint bij het middelpunt en dan krijg je de volgende cirkels, die uitlopen tot aan de einden der aarde. Dus na het gezin krijg je de volgende cirkel van je school of werk, je omgeving, gerichte evangelisatie, enz. Waar het eigenlijk om gaat is: wees een getuige in woord en daad, waar God je plaatst. We dienen altijd te bidden of de Heere ons ogen en oren wil geven, zodat we merken wie God op onze weg plaatst.

We kunnen onmogelijk de hele wereld aanspreken. Maar wel heel eenvoudig als het meisje van Naäman goed van de Heere spreken. Tracht het spontaan te doen. Je kunt soms zomaar op een woord, soms een vloek, reageren. Als je denkt: ik moet, ik moet, dan gaat het niet. Laat de liefde van Christus je leven beheersen, zodat men merkt dat je anders bent.

Iedereen heeft bepaalde verantwoordelijkheden gekregen. Zo zijn er mensen met wie je veel omgaat en daarvoor draag je verantwoording wat betreft de boodschap van het Evangelie. Voor andere mensen gebruikt God weer andere getuigen. Bid of de Heere je gebruiken wil op die dag.

Moet je durf hebben? Ik denk dat je in het getuigend bezig zijn wel meer vrijmoedigheid zult ontvangen. En heel bijzonder is het als je merkt dat de Heere jezelf de woorden in de mond geeft. Dan zeg je soms meer dan je zelf ooit had kunnen denken.

Hartelijke groeten en de zegen van de Heere toegewenst,
Ds. A. K. Wallet