Houden van ongelovige vrouw

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Wat moet ik doen als ik van een vrouw houd die zeker weten door God wordt afgekeurd wat betreft haar manier van denken, leven en geloven? Ik ben graag bij haar en zij bij mij; en we delen nu ruim een jaar lief en leed met elkaar. Maar doordat ik weet dat God onze relatie afkeurt, vernietigt het mijn relatie met Hem die er voorheen zeker was. Graag uw advies.

Antwoord

Beste vraagsteller, het is goed dat je deze vraag stelt. Het gaat immers over iets heel belangrijks. Het komen tot een huwelijksrelatie is iets dat de rest van ons leven bepaalt. Maar dat niet alleen, een huwelijk heeft ook invloed op ons geestelijk leven. Vanuit het huwelijksformulier beloven man en vrouw elkaar te helpen in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren. Om elkaar te helpen in de dingen van het eeuwige leven moet je beiden naar Gods Woord luisteren. Dat is iets waar de Heere ons gewillig voor moet maken. Zo kun je elkaar aanmoedigen en steunen om te leven in de weg die de Bijbel wijst.

Wanneer je tot een huwelijk zou komen met deze vrouw, zal dat niet gebeuren. Zij denkt, leeft en gelooft niet overeenkomstig de Bijbel, als ik het goed begrijp. Dat betekent dat ze je niet zal kunnen steunen en helpen in die richting. Jullie delen nu ruim een jaar lief en leed met elkaar. Enerzijds kan ik het begrijpen en anderzijds niet. Ik kan het begrijpen omdat het goed voelt om bij elkaar te zijn. Maar ik kan het niet begrijpen omdat jullie elkaar in de belangrijkste dingen niet herkennen. Is het eerlijk dat je dan zo lang met elkaar optrekt? Er is geen geestelijke basis en daarmee geen echte basis om op te bouwen.

Indien de vrouw waar je van houdt niet oprecht de intentie heeft om de Heere te zoeken, kunnen jullie niet samen verder. Wees daar over open en eerlijk en stel het niet uit om daar over te praten. Volgens mij kun je niet anders dan duidelijk afstand van elkaar te nemen. Het zal moeilijk zijn en het zal verdriet doen. Je kunt niet leven en zeker niet sterven zonder een levende verhouding met de Heere door Christus. Geef hiervan een getuigenis aan deze vrouw. Handel er naar. Zoek eerst het Koninkrijk van God. Bid dat de Heere een vrouw zal geven om samen Hem te dienen. Hij is het oneindig waard. Ik bid je de kracht en de nabijheid van de Heere toe.

Ontvang mijn hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg
Grand Rapids (USA)

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige