Onzeker tijdens de stage

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

In het dagelijks leven ben ik zowel sociaal als kerkelijk actief. En heb daarnaast ook een fijne vriendengroep, met fijne en goede vriendschappen. Verder studeer ik nog en loop ook stage. Bij dat laatste loop ik tegen het volgende probleem aan. Door een aantal negatieve ervaringen bij stages tijdens mijn vorige opleiding, ben ik nu nog steeds regelmatig behoorlijk onzeker tijdens de stage die ik nu loop. Deze onzekerheid belemmert mijn ontwikkeling behoorlijk op mijn stage (en dit maakt mij ook kwetsbaar tijdens diverse werkzaamheden), terwijl ik volgens mijn praktijkopleider en mijzelf meer in mijn mars heb dan dat ik nu laat zien. Heeft u misschien tips om van deze onzekerheid af te komen, want dat is wel nodig om deze opleiding succesvol af te ronden en later ook succesvol te zijn in mijn werk in de toekomst. Alvast bedankt voor uw antwoord! (jongeman begin 20).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Dat onzekerheid moet een naar gevoel zijn. Zeker als je er regelmatig mee geconfronteerd wordt. Het is gemakkelijk om vanaf de zijlijn enkele tips te geven, maar om ze in de praktijk een plek te geven, zodat je er weer wat steviger in komt te staan, is een tweede. Ik kan je bijvoorbeeld wijzen op een halfvol glas. Daar zit al heel wat in. Jij ziet nu door enkele negatieve ervaringen wat er nog niet in zit. Bij jou is het glas dus half leeg. Kennelijk heb je zoveel in je mars dat ook je praktijkbegeleider er in gelooft. Het glas is dus halfvol. Er zijn kennelijk heel wat dingen die je wel lukken. Door meer aandacht aan die dingen te geven, kun je er steviger in komen te staan. Richt je aandacht dus meer op wat wel lukt, dan op wat nog niet zo goed lukt.

Of jou dat alleen lukt weet ik niet, aangezien ik je niet ken. Wat helpend kan zijn is een kort traject met een maatschappelijk werker. Hij of zij kan in enkele gesprekken met jou kijken wat je precies nodig hebt om er zekerder in te komen staan. Er zijn verschillende hulpverleningsbureaus waar je aan zou kunnen kloppen. Ik ga er van uit dat jij of anderen in jouw omgeving die wel kent.

Sterkte met het vervolg!

Groetjes,
Johan Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

onzekerheidstage
1 reactie
Hermon
Wanneer je onrecht hebt mee gemaakt tijdens eerdere stages, dan is dat heel erg. Heb je in dat geval het onrecht een plek kunnen geven? Zo niet, probeer daar dan ook aan te werken. God wil dat we het in Zijn hand geven, Hij zal rechtvaardiglijk oordelen.