(...) Ik kan niet met meisjes omgaan zonder daarbij vergaande seksuele gedachten...

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Ik mag weten dat God er ook voor mij is, ja, dat ik zelfs in Zijn koninkrijk mag werken. Toch heb ik nog een boezemzonde die ik zo moeilijk af kan leggen. Ik ben een jongen en ik doe aan seksuele zelfbevrediging. Daardoor is mijn contact met meisjes verstoord. Ik kan niet met meisjes omgaan zonder daarbij vergaande seksuele gedachten te hebben. Ik heb de Heere al gesmeekt om vergeving, maar weet niet meer hoe het verder moet. Heeft u advies?

Antwoord

Beste jongere,

Je zult de enige niet zijn die hiermee zit. Ondertussen kun je er wel mee vastlopen. Ik krijg de indruk dat de zelfbevrediging je beheerst. Je wordt er ook door geblokkeerd, zeker richting meisjes. Dan gaat er wel iets mis, maar dat voel je zelf ook al aan.

Je schrijft dat je om vergeving bidt. En die ís er. Gelukkig wel. Zelfbevrediging is geen onvergeeflijke zonde. Veel mensen hebben er mee te maken. Zeker als ze jong zijn.

Maar ik zou je willen vragen: bid je ook om kracht om er tegen te strijden? Waarom vraag ik dit? Nu, soms bidden mensen wel om vergeving van bepaalde zonden, maar tegelijk vragen ze niet om de werking van de Heilige Geest om de strijd aan te gaan tegen die bewuste zonden. Waarom niet? Omdat ze er eigenlijk niet mee willen breken.

Daar moet je maar eens over nadenken. Het kan in je leven zo dubbel zijn: je wilt van een zonde af en tegelijk ook niet. En dat geeft in het gebed iets onbestemds: je bidt niet vurig om Gods hulp. Als je iets van dit dubbele en onbesliste herkent, belijdt het dan aan de Heere, en vraag of Hij het wil doorbreken, zodat je krachtig bidt om Zijn hulp om te breken met het bevredigen van jezelf. In de kracht van de Heilige Geest kan het.

Zolang de wil om radicaal te breken ontbreekt, blijf je ook zitten met die innerlijke onreinheid waar je over schrijft. En dat is natuurlijk heel naar als contacten met meisjes meteen omgeven zijn door seksuele fantasieën die je zelf aanduidt als “vergaand”. Daar krijg je altijd weer last van. De onbevangenheid is weg. Jammer!

Nog iets anders: heb je wel voldoende afleiding zodat je niet te veel met jezelf bezig bent? In de strijd tegen zelfbevrediging kan het helpen als je een hobby hebt, of een sportieve activiteit, zodat je niet in jezelf raakt opgesloten. Dan bestaat het gevaar dat je de zelfbevrediging koestert tegen beter weten in. Steek je energie maar eens in een flink eind fietsen of rennen - ik noem maar wat. Dat is gezond.

Als je er niet uitkomt, neem dan desnoods iemand in vertrouwen om er over te praten. Dat is best een hele stap. Maar door er over te spreken kan er wel iets doorbroken worden.

Ik hoop dat je iets aan deze opmerkingen hebt. Veel sterkte, en een hartelijke groet,

Ds. J. C. Schuurman
Boven-Hardinxveld